Kvinna som använder skumrulle
© iStock

Massage ger snabbare återhämtning

Experter utser massage som den bästa metoden mot trötta och ömma muskler. Återhämtningen efter hård träning går därmed snabbare samtidigt som muskelvärken och trötthetskänslan minskar.

6 maj 2019 av Redaktionen

Kom igång med massage

Om återhämtningen efter hårda träningspass ska bli riktigt bra, så är det smart att låta sig bli knådad. Massage är nämligen den effektivaste metoden mot ömma och trötta muskler, anser en grupp experter. 

De har gått igenom 99 olika studier för att jämföra olika återhämtningsmetoder. Förutom massage handlade det om metoder som stretchning, aktiv återhämtning, kompressionskläder samt växelbad, då man växlar mellan iskallt och varmt vatten. 

Massage ger bäst resultat både när det gäller att lindra ömma muskler och minska trötthetskänslan. När det gäller att lindra inflammation är massage – tillsammans med växelbad – bäst.

Massera dina ömma muskler 

Du kan gärna skaffa en s.k. skumrulle om du vill ge dig själv en effektiv massage efter träning.

Här är två bra övningar:

1 Lår

  • Sätt dig ned på golvet med baklåren på skumrullen. 
  • Placera händerna i golvet bakom ryggen, lyft på rumpan och rulla låren fram och tillbaka med små rörelser. 
  • Vänd på dig och kör rullen mot ovansidan av låret med små rörelser fram och tillbaka. 
  • Byt ben efter 3–4 min.

2 Armar

  • Lägg dig på golvet med ena armhålan ovanpå skumrullen. 
  • Rulla fram och tillbaka på överarmen i så många olika ställningar som möjligt så att hela armen masseras. 
  • Variera både rörelse, tempo och kraft. 
  • Byt arm efter 2–3 minuter.

Källa: Frontiers in Physiology S

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilka hälsorekommendationer har du svårast att följa?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: