Håll igång under sommaren med dessa sportaktiviteter

Vi har alla sett fram emot lata dagar på stranden, vid poolen och i stugan. Vi har jobbat hårt hela året så nu förtjänar vi definitivt lite ledighet under sommarsemestern. Men det är viktigt att planera in lite fysisk aktivitet eftersom flera dagars stillasittande kan ändra hur kroppen bearbetar socker. Så även om fullständig avkoppling minskar den mentala stressen ökar det tyvärr den fysiska stressen.

8 augusti 2022 av svenskacasino.se

Med det sagt behöver du inte besöka gymmet dagligen eller ersätta glassen med något fettsnålt alternativ. Balans är viktigt. Grilla dagligen, ligg i hammocken en hel dag, besök svenskacasino.se och åtnjut spel när du kopplar av - men glöm inte att utföra någon fysisk aktivitet från och till.

Svårt att veta vad du ska hitta på för att hålla igång under semestern? Du är inte ensam. Därför har vi listat några av våra bästa tips nedan!

Simning

Simning är något du i praktiken kan göra var som helst: i poolen, i en sjö, i havet eller i en simhall. Dessutom älskar nästan alla att simma: vuxna som unga. Simning är också ett utmärkt sätt att förbränna kalorier!

Med det sagt behöver en hel dag på stranden inte betyda lathet. Du kan hålla dig i form i sommar bara genom att simma varje dag!

Paddla kajak

Det finns nästan inget bättre träningspass för överkroppen än att paddla kajak. Oavsett om du väljer att göra det på en flod eller sjö i närheten kommer du garanterat att träna armarna när du paddlar kajak.

Förutom att bygga muskler i armar, rygg och axlar, kan det faktiskt hjälpa dig att förlora några kilon också. Om viktminskning är ett av dina mål kan vi glädja dig med att berätta att man förbränner nästan 500 kalorier i timmen genom att paddla kajak. Det är ett betydligt roligare sätt att förbränna kalorier gentemot att stå på ett löpband mitt under sommaren.

Besök några städer i närheten

Ogillar du träning men vill ändå se till att hålla formen i sommar? Inga problem! Du behöver varken simma eller paddla kajak för att röra på dig och bränna kalorier. Det räcker med att gå, och vilket bättre sätt finns det att göra detta på än att sightseea?

Oavsett om du bor i en liten by eller en storstad finns det alltid närliggande områden du kan utforska till fots. Ta bussen, t-banan, tåget eller kör om det passar bättre (men parkera då bilen någonstans så du kan gå). Se till att ha mycket vatten nerpackat bara.

När man väl sightseear tänker man inte riktigt på hur mycket man faktiskt rör på sig. Det finns så mycket att se och utforska att man knappast har tid att tänka på att man ens motionerar. Men i slutet av dagen kommer din hälso-tracker säga annat. Troligen har du gått 15,000-20,000 steg bara på en dag!

Bege dig ut på en cykeltur

Det finns troligen inget bättre än att ta en lång cykeltur på sommaren. Varför inte planera en utflykt med familjen eller bara åka ner till stan för att köpa glass? Cykla kan du praktiskt taget göra överallt och egentligen året runt, men under sommaren är det bara något helt annat. Att ersätta några små resor kommer verkligen göra stora skillnader för dig gällande hur mycket fysisk aktivitet du kan klämma in under en dag.

Huruvida löpning eller cykling ger den bästa träningen är något som varit omdiskuterat i åratal. Enligt en rapport från Illustrerad Vetenskap förbättrar löpning konditionen en aning snabbare än cykling, men däremot är cykling mer skonsamt för kroppen. Cykling minimerar risken för skador och därmed även ofrivilliga träningspauser. För att inte tala om att cykling är roligare!

Dona i trädgården

En av de bästa sakerna med trädgårdsarbete är att det kan vara mycket terapeutiskt, nästan meditativt. Det är lätt att ryckas med och känna sig helt och hållet i nuet när man utför arbete i trädgården, vilket är viktigare nu än någonsin. Men givetvis är trädgårdsarbete också bra för din fysiska hälsa.

När du donar i trädgården använder du hela överkroppen och magen. Var uppmärksam på hur det känns när du arbetar. Ta ett djupt andetag och känn hur dina magmuskler exempelvis drar ihop sig när du anstränger dig. Detta visar tydligt på att lite trädgårdsarbete också är ett bra och unikt sätt att vara aktiv under sommaren.

Gör det du tycker är kul!

Sist men inte minst vill vi betona det faktum att man kan åtnjuta sommar och semester och röra på sig utan att det ska vara tråkigt. Träning behöver inte vara något bestämt. Om du gillar att leka med barnen är detta ett utmärkt sätt att röra på dig under sommaren. Tycker du det är kul att spela fotboll? Gör det tillsammans med några vänner eller familjemedlemmar! Föredrar du skogspromenader? Det är också en sorts träning, så ta på dig ett par rejäla kängor och bege dig ut i skogen!

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken form av gruppträning föredrar du på gymmet?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: