Kvinna som löper på kvällen.

Om du inte hinner med att träna i dagsljus kan du enligt forskarna ta en lugn löprunda på kvällen utan att det går ut över din sömnkvalitet.

© iStock

Därför kan träning på kvällen ge bättre sömn

Kvällsträning förstör inte sömnen, visar forskning. Det finns dock ett undantag som kan påverka nattsömnen negativt.

1 maj 2019 av Redaktionen

Kvällsträning förstör inte din sömn

Det är en myt att träning strax före läggdags ger sämre sömn. Det hävdar schweiziska forskare som har gått igenom 23 studier på området. Enligt dem kan man utan problem träna under de sista fyra timmarna innan man går och lägger sig utan att sömnkvaliteten försämras. 

Faktiskt så tyder en del på att kvällsträning kan ge bättre sömn. Genom att kombinera data från dessa studier kom forskarna fram till att de som hade motionerat på kvällen i snitt tillbringade 21,2 % av sin sovtid i den djupa sömnfasen följande natt. 

De som inte hade tränat på kvällen tillbringade bara 19,9 % av sovtiden i den djupa sömnfasen. Det är under denna fas som kroppen återhämtar sig effektivast.

Ett enda undantag 

Det enda tillfället då sen kvällsträning verkar ha en negativ effekt är om man ägnar sig åt mycket intensiv träning, t.ex. intervaller, inom den sista timmen före läggdags. Då tar det längre tid att somna efteråt eftersom pulsen inte hinner sjunka tillräckligt. 

I en studie visade sig t.ex. testpersonernas puls vara 20 slag högre än deras normala vilopuls när de lade sig för att sova efter ett tufft träningspass. Forskning är dock en sak, och egna erfarenheter är något helt annat. 

Om du upplever att kvällsträning ger dig sömnbesvär, så kan du pröva att träna lite tidigare på kvällen eller sänka intensiteten tills du kommer fram till var din egen gräns går. 

Källa: ETH Zürich

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilka godsaker har du svårast att motstå?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig