Män som cyklar
© iStock

Därför håller träning immunförsvaret ungt

Studier visar att regelbunden träning, t.ex. cykling, kan påverka hur starkt ditt immunförsvar är även när du kommer en bit upp i åren.

16 juli 2018 av Redaktionen

Håll immunförsvaret ungt

Kroppens förmåga att bekämpa sjuk domar och infektioner kan hållas i toppform långt upp i åren om man ser till att träna regelbundet. Det visar en ny studie där en grupp med äldre motionscyklister av bägge könen hade lika starkt immunförsvar som yngre personer. De brittiska forskarna rekryterade 125 amatörcyklister i åldern 55–79 år som var vältränade och hade motionerat regelbundet under sina liv. 

Deltagarna fick genomgå olika tester i laboratoriemiljö och jämfördes med en grupp friska vuxna som inte motionerade regelbundet. Den gruppen bestod dels av personer i åldern 57–80 år, dels av unga i åldern 20–36 år. Rökare och personer med hög alkoholkonsumtion, högt blodtryck eller andra sjukdomar uteslöts från studien. 

Mest överraskande var att immunförsvaret hos de äldre motionscyklisterna inte visade några ålderstecken. De så kallade T­-cellerna, som är en viktig del av immunförsvaret, produceras i thymus (brässen) – en körtel som sitter i bröstkorgen. 

Normalt krymper thymus redan från 20­-årsåldern vilket leder till en minskad produktion av de viktiga T­-cellerna. Men hos de äldre motionärerna i studien producerade körteln lika mycket T­celler som hos de yngre personerna.

Källa: University of Birmingham

Fem andra fördelar

De här faktorerna påverkades hos motionärerna:

  1. Muskelmassa

    Från 25-årsåldern till 80-årsåldern tappar man normalt 30 % av muskelmassan. Men så var inte fallet med de äldre motionärerna som därmed hade större chans att klara sig själva under ålderdomen. 

  2. Styrka 
    De äldre cyklisterna hade behållit en bra muskelstyrka. 

  3. Kolsterol 
    Motionärerna hade bra kolesterolvärden. 

  4. Testosteron

    De manliga motionärerna hade högre testosteronnivåer än de inaktiva. Det hjälper bl.a. till att bevara ett friskt libido och en skarp hjärna.

  5. Fettprocent

    Föga överraskande var de som motionerade bäst på att hålla nere vikten. 

Vi rekommenderar: Smart löparbälte

Nu kan du förvara din mobil, dina nycklar och ditt kreditkort på ett lätt och säkert sätt när du tränar. Med detta smarta bälte kan du nämligen ta med dig alla viktiga saker på löprundan, cykeln eller när du ska till gymmet. Bältet har två fickor av ett stretchigt material som håller dina prylar på plats utan att du knappt märker att du har dem med dig.

I fickorna kan du ha med dig dina nycklar i den ena, medan mobilen ligger i tryggt förvar utan att bli repad i den andra. Den stora fickan har en liten öppning bak för ett par hörlurar, och dessutom är bältet vattenavvisande så att dina saker inte blir blöta. Just nu kan du få det smarta löparbältet tillsammans med 2 nummer av Sveriges bästa träningsmagasin, Aktiv Träning, för BARA 69:50 kr (+29:50 kr i porto och exp.avg). TOTALT 99 kr. Du får också en digital löparguide med massor av tips till hur du blir en snabbare och bättre löpare. Läs mer om erbjudandet här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Får du i dig de 500 gram frukt och grönt som rekommenderas per dag?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig