Kvinna som löper utomhus.
© iStock

Därför gör motion att vi äter nyttigare

Vill du skaffa dig bättre matvanor, så är det bra att börja motionera. Läs mer här om hur det hänger ihop.

7 juli 2019 av Redaktionen

Därför gör motion att vi ändrar matvanor

När man bestämmer sig för att leva hälsosammare kan det verka oöverskådligt att ändra allt på samma gång – att både äta nyttigare, motionera mera och allt annat man borde göra. 

En enklare metod är att ändra en vana i taget, och enligt en ny studie kan det vara bra att börja med motionen. Då finns det nämligen en bra chans att andra hälsosamma vanor följer med per automatik. 

En grupp inaktiva personer som fick köra igång och motionera regelbundet, började nämligen också att äta nyttigare. Forskarna valde ut 2 680 personer mellan 18 och 35 år, som motionerade mindre än 30 minuter i veckan. 

De fick istället börja konditionsträna i 30 minuter tre gånger i veckan under 15 veckor. De fick välja mellan flera olika träningsmaskiner, till exempel motionscykel, löpband och roddmaskin. Deltagarna fick också instruktioner om att de inte behövde ändra sina kostvanor. 

Det visade sig emellertid att de gjorde det ändå. När man jämför de deras kostintag före och efter studien, fanns det en tydlig tendens att de hade börjat äta nyttigare mat. De åt t.ex. mer frukt och grönt, fisk och nötter samt intog mindre läsk, onyttiga snacks och skräpmat. 

Ju mer och/eller hårdare en person hade tränat under försöksperioden, desto mer hade matvanorna förbättrats.

Enligt forskarna är det inte sannolikt att effekten är lika stor om man vänder på det – personer som ändrar sin kosthållning i en hälsosammare riktning kan alltså inte förvänta sig att motionslusten ska öka. 

Vad är förklaringen?

    Enligt forskarna finns det antagligen både biologiska och psykologiska anledningar till att motion gör att man äter nyttigare. 

  • Fysisk aktivitet ökar produktionen av signalämnet dopamin och ändrar kroppens aptitreglerande hormoner. Från djurförsök vet man att detta ger en lägre preferens för valet av feta livsmedel.

  • När vi upplever positiva resultat inom ett område så motiverar det oss att även ändra andra vanor. Om vi t.ex. orkar mer, eller om vi märker att kroppen blir mer vältränad av motion, så smittar det av sig till våra kostval.

Källa: International Journal of Obesity

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är ditt mål under det kommande året?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig