Kvinna med kaffe
© iStock

Bra mat för återhämtning

Vilken typ av mat du äter efter ett tufft träningspass kan ha betydelse för din återhämtning. Se här vilka livsmedel som lindrar träningsvärk.

7 januari 2019 av Brian Henneberg

Ät dig till mindre träningsvärk 

Om du brukar få kraftig träningsvärk dagen efter du styrketränat, kan du pröva att experimentera med några livsmedel som möjligtvis kan ha en lindrande påverkan för muskelvärken. I vetenskapliga studier har man sett en återhämtningsfrämjande effekt av exempelvis:

  • Koffein
  • Fiskolja
  • Granatäpple
  • Vattenmelonjuice
  • Körsbärsjuice
  • Saffran 
  • Vitlök

Förvänta dig inga mirakel, men en viss effekt kan dessa livsmedel således ge. Och en lindring av träningsvärken innebär i sin tur att du kan träna både effektivare och oftare.

Erbjudande till dig: Suverän träningströja från Craft

Mjuk, lätt och elastisk. Craft har tagit fram en supersnygg träningströja som sitter tajt på kroppen och följer alla dina rörelser. Och den kan bli din för BARA 99:50 kr. Tröjan finns både för män och kvinnor och kan användas till i stort sett allt – från en promenad i skogen till träning på gymmet eller en löprunda. Under kyliga dagar passar den perfekt som värmande mellanlager under en jacka, medan den under lite mildare dagar fungerar bra som yttersta lager. Tröjan är designad med ett hål vid handleden som du kan sticka tummen igenom. På så sätt kan du dra ned ärmen över handryggen och hålla händerna varma när det är kallt. Just nu kan du få tröjan tillsammans med 3 nummer av Aktiv Träning för BARA 99:50 kr (+ 49:50 kr i porto. Totalt 149 kr). Läs mycket mer om det fantastiska erbjudandet här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Tränar du mindre på vintern?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig