Kvinna med gångstavar

Gångstavar är omdiskuterade. Vissa föredrar att använda dem, medan andra aldrig skulle drömma om att gå med stavar. 

© Foto: iStock

Bör jag använda gångstavar?

Vad får man ut av att använda stavar när man vandrar?

4 oktober 2021 av Redaktionen

SVAR: En del vandrare och ultralöpare upplever att stavar kan vara till hjälp när man rör sig i kraftigt kuperad terräng. Det finns dock både för- och nackdelar med gångstavar. I en studie från 2020, publicerad i Wilderness & Environmental Medicine, gick man igenom forskning på området. Här är några slutsatser.

Det gör gångstavarna

  • BELASTNING. Stavarna flyttar en del av belastningen från underkroppen till överkroppen. Gångstavar kan därför vara bra att ha om man vill träna hela kroppen när man vandrar, eller om man har knäbesvär och behöver minska belastningen på benen.


  • INTENSITET. Vandring med stavar gör att hela cirkulationssystemet aktiveras. Om du vill träna konditionen riktigt effektivt kan stavarna därför vara till hjälp, men om du däremot är ute efter att öda så lite energi som möjligt på turen, bör du kanske låta stavarna vara.


  • KÄNSLA. Vandring med stavar kan faktiskt kännas mindre ansträngande trots att cirkulationssystemet jobbar hårdare. Studier på vandring i backar visar att stavgång ger lägre RPE (rating of perceived exertion), vilket är ett mått för hur ansträngande det känns.


  • BALANS. Med hjälp av gångstavar kan du hålla balansen lättare. Det gäller särskilt om du går med en tung ryggsäck i svårframkomlig terräng samt vid vandring utför. Korsar du vattendrag och myrar kan du också känna dig för med stavarna så att du inte sjunker ner.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilket mål har du med din träning under nästa år?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: