Kvinna som äter ett äpple.
© iStock

Är det ohälsosamt att träna på tom mage?

Tränar du på morgonen? Då har du kanske funderat på om du ska – eller inte ska – äta inför träningspasset. Här får du svar på om det är ohälsosamt att träna på tom mage.

6 maj 2019 av Jesper U. Larsen

Är det ohälsosamt att träna på morgonen på tom mage? 

Jag brukar träna på tom mage i ottan eftersom jag inte är hungrig förrän senare på dagen. Är det bra?

SVAR: Om du mår bäst av att träna på fastande mage och det i övrigt passar bra med dina morgonrutiner så gör det! 

Men om du känner att blodsockret sjunker drastiskt under tiden, eller om du ska köra ett långt träningspass där du tenderar att bli hungrig eller kanske t.o.m. illamående om du tränar på tom mage, så kan det vara bra att först fylla på med energi. 

Många gånger kan det t.o.m. vara en fördel att vänta med maten tills träningen är klar, eftersom en full mage i regel stör under till exempel löpning, yoga och många andra träningsformer. 

Detta kan du äta i ottan 

  • Konditionsträning
    Ät en banan om du vill ha något i magen. Alternativt kan du gå upp tidigt eftersom det är bäst att äta 2–3 timmar före träningen
    .
  • Styrketräning
    Du kan äta både före och efter träningen, så gör det du föredrar. Får du ofta soppatorsk är kvarg med frukt ett bra val före passet. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilka godsaker har du svårast att motstå?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig