Grönt te
Älskar du också te?

Det finns en mängd olika sorter som alla har flera fördelar. Här har vi valt ut de tesorter som kan ge dig lite mer energi för att orka träna. 

© iStock

Ger te energi till träningen?

Te är uppiggande och flera tesorter innehåller koffein, men inte alls lika mycket som kaffe. Medan en kopp starkt kaffe bidrar med 150 mg koffein, ger samma mängd te mindre än en tredjedel så mycket koffein. Däremot är te mer magvänligt och drycken har också många andra positiva effekter på hälsan.

Svart te: Bryggs på torkade och fermenterade teblad. Svart te har högst innehåll av koffein, ca 50 mg per kopp. Dricker du det före träning, kan det verka uppiggande och lätt prestationshöjande. Rik på antioxidanter.

Svart te ger energi

Svart te

© iStock


Grönt te: Är ett ofermenterat te, dvs. tebladen har bara värmebehandlats en kort stund. Därmed bibehålls mer av teets naturliga vitaminer, mineraler och antioxidanter. En kopp grönt te innehåller ca 30 mg koffein. 

Grönt te ger energi

Grönt te

© iStock

>> FÅ MASSOR AV tips om träning, motivation, tävlingar, recept och förslag på övningar direkt i din mail. Klicka här för att få vårt populära nyhetsbrev. <<


Vitt te: Kommer från teplantans fina bladknoppar som torkas försiktigt. Vitt te stimulerar bl.a. tarmsystemet och har historiskt sett använts för sina hälsobringande egenskaper. Lågt koffeininnehåll och mild i smaken.

Vitt te ger energi

Vitt te

© iStock


Rött te: Precis som med örtte är rött te egentligen inget te eftersom det kommer från en perenn (rooibosbusken). Innehåller bl.a. flavonoider och andra hälsosamma ämnen som stärker immunförsvaret. Helt utan koffein.

Rött te ger energi

Rött te

© iStock

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilket underlag springer du helst på?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig