Popcorn
© iStock

Fyra nyttiga kvällssnacks

När man sitter nedsjunken i tevesoffan ska det helst finnas något salt, fett och knaprigt inom räckhåll. Det kan dock lätt gå ut över både hälsan och kaloriintaget. Såvida man inte uppgraderar till lite nyttigare tilltugg.

13 november 2018 av Martin Kreutzer & Hans Westhausen Gottlieb

Hälsosnacks 

Det finns massor av bra alternativ till alla onyttiga snacks på marknaden. Genom att göra rätt val kan du både spara en massa kalorier och undvika alla hälsofarliga ämnen. 

Här är fyra bra val

1. Tunnbrödschips
Försöker du hålla tassarna borta från onyttiga chips? Pröva hemlagade tunnbrödschips i stället. Allt du behöver är tunnbröd, (smör), riven ost och krydda. Klart på cirka åtta minuter i ugnen. Perfekt som drinktilltugg eller till ostbrickan. 

2. Grönsaksstavar
Morötter, paprika, bladselleri m.m. blir till goda och hälsosprudlande tilltugg när de skivas i lagom stora bitar och dippas i skyr som kryddats med salt och peppar.

3. Mandlar
Här är listan lång när det gäller alla hälsovinster. Mandlar innehåller bl.a. MUFA – en typ av fettsyror som är bra för hjärta och blodkärl. Rostade salta mandlar är ett knaprigt och bra tilltugg som även håller måttet rent hälsomässigt

4. Popcorn
Det är nog inte så många som tänker på att majs är en fullkornsprodukt. Förutom att de innehåller mycket färre kalorier än chips, så bidrar de poppade kärnorna också med en hel del kostfibrer som är bra för tarmarna

Supererbjudande: Stort vinterpaket till dig

Håll värmen och bli sedd i mörkret för BARA 69:50 kr. Just nu kan du få en löparmössa, handskar, tubscarf, LED-armband och LED-belysning till skon + 2 nummer av Aktiv Träning för ett helt otroligt pris. Du får hela paketet med alla 5 prylar samt 2 nummer av Aktiv Träning för BARA 69:50 kr (+ 29:50 kr i porto). Erbjudandet gäller bara så länge lagret räcker. Läs mycket mer här

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Var föredrar du att träna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig