Stadscyklister

Det finns flera bra skäl till att du bör cykla 

© Foto: iStock

Fem skäl att älska cykling

Cykling som transportsätt har ökat i Sverige på sistone. Och det säljs cyklar som aldrig förr. Det märks inte minst hos många cykelhandlare där en del har sålt slut på sina lager. Det bekräftas också i cykelbranschens årliga undersökning. Här ger vi dig fem skäl till varför det är så bra att pumpa däcken och börja cykla

27 september 2021 av Martin Kreutzer

1. Du håller hjärnan skärpt långt upp i åren 

Cykling är bra för hjärnan. Det kom man fram till i en studie där man tittade på olika kognitiva funktioner före och efter en period då deltagarna antingen cyklade eller var inaktiva. Intressant nog bestod testfältet inte bara av cyklister och ickecyklister. Forskarna hade också inkluderat en grupp som rullade fram på elcyklar, och mycket överraskande visade sig de psykologiska effekterna vara lika stora i bägge cykelgrupperna. Forskarna tolkade detta som ett bevis på att det inte bara är den fysiska aktiviteten, utan i hög grad också det att man vistas utomhus, som får hjärnan att må bra. 


Källa: PlusOne, feb. 2019

2. Du skonar din kropp

Jämfört med löpning är cykling skonsammare för muskler, leder och senor. Medan en löpare belastar kroppen med 3–4 gånger sin egen kroppsvikt för varje steg, och lätt kan få ont i knän, skenben, hälsenor och höfter, så slipper en cyklist helt den stötchock som fortleds upp genom kroppen. Medan en del löpare därför tvingas avsluta karriären eller dra ned på ambitionen när de blir äldre, kan cyklister fortsätta cykla så länge de lever.


Detta faktum stärks av en amerikansk studie, där forskarna studerade inflammation, träningsvärk och muskelnedbrytning samt påverkan på immunförsvaret efter tre dagars tuff löpning alternativt cykling. Det visade sig att cyklisterna hade mycket mindre träningsvärk och färre inflammationer. Det sistnämnda är särskilt intressant eftersom inflammationer också försvagar immunförsvaret vilket gör att man bli extra känslig för sjukdomar och skador. 


 Källa: Brain, Behavior, and Immunity, jul. 2014


3. Du minskar risken för att bli sjuk 

tt motionera och träna är viktigt i kampen mot både cancer och hjärt-kärlsjukdomar. Motion minskar bl.a. antalet kroniska inflammationer i kroppen – något som forskarna är mycket uppmärksamma på när det gäller insatser för att undvika livshotande sjukdomar. Även här har cyklingen en positiv effekt. I en stor undersökning med mer än en kvarts miljon deltagare studerade forskarna sambandet mellan olika transportformer och risken för att under en femårsperiod drabbas av hjärt-kärlsjukdomar respektive cancer.


Man kom fram till att transportcykling var kopplad till en mindre risk för att drabbas av bägge sjukdomstyperna och även minskade risken för att dö rent generellt. Jämfört med de passiva deltagarna i studien hade cyklisterna 52 procent mindre risk att dö i hjärt-kärlsjukdomar, 40 procent mindre risk att dö i cancer, 46 procent mindre risk att utveckla hjärt-kärlsjukdomar och 54 procent mindre risk att utveckla cancer.


Källa: The BMJ, apr. 2017


4. Du får bättre sömn 

Det är odiskutabelt så att du kommer i bättre form av att cykla, och just formen är en viktig pusselbit för sömnkvaliteten. Det visade bl.a. en studie som gjordes vid universitetet i Georgia. Där studerade man sambandet mellan den uppmätta uthålligheten hos över 8 000 män och kvinnor, och hur bra de sov. Det visade sig finnas en tydlig koppling mellan hur länge deltagarna orkade hålla på i ett uthållighetstest, och sömnkvaliteten. Utifrån detta betonade forskarna att framför allt personer som närmar sig 50-årsåldern, bör vara extra uppmärksamma på att hålla sig i form för att kompensera för den försämring av sömnkvaliteten som ofta sker med stigande ålder.


Källa: Medicine and Science in Sports and Exercise, maj 2014


5. Du har möjlighet att bejaka din sociala sida

Cykling är perfekt att ägna sig åt tillsammans med andra. Medan skillnader när det gäller konditionen kan göra det svårt att följas åt under en löprunda, och det är lite si och så med den sociala kontakten när du är ute efter att besegra din tenniskompis på andra sidan nätet, så passar det desto bättre att cykla tillsammans med kompisarna. Det innebär att cykling – förutom att det utsöndrar ”må brahormonet” serotonin, som ger en speciell lyckokänsla när man t.ex. vinner en skyltspurt – också utsöndrar ”kärlekshormonet” oxytocin, som vi producerar när vi är tillsammans med andra. Hormonet är kopplat till ett bättre humör och minskad stress.


Källa: The Lancet, feb. 2013


Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilket mål har du med din träning under nästa år?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: