© istock

Fem genvägar till bättre hälsa

Du har säkert tänkt för dig själv många gånger: ”Jag måste helt enkelt börja leva mer hälsosamt.”

15 november 2019 av Kenneth Nielsen

Det behöver inte innebära någon större livsstilsförändring eller ökad tidsåtgång – det räcker med att du ändrar några enkla vanor i din var dag för att du ska stärka din hälsa. Här får du några bra tips på vägen.

1. Trampa på! Slutar du att trampa runt pedalerna när trafikljuset slår om till rött längre fram, och låter du cykeln rulla fram till vägkorsningen? I så fall är det bättre om du håller farten uppe, stannar framme vid trafikljuset och sedan ökar farten på cykeln igen så snabbt som möjligt när det blir grönt. Det ger bättre träning. 

2. Ät mandlar och nötter. Ditt hjärta kommer att tacka dig för att du kompletterar din vanliga kost med ett par nävar nötter varje dag. Mandlar minskar t.ex. risken för hjärt-kärlsjukdomar med 30 % om du äter 30 gram per dag, och hasselnötter är bra för tarmsystemet tack vare sitt höga innehåll av kostfibrer och nyttigt fett. Strö ev. nötter på din kvarg eller din havregrynsgröt på morgonen – eller garnera din sallad med lite nötter och mandlar. 

3. Skaffa en träningskompis. Leta upp en eller flera träningskompisar som kan hjälpa dig att hålla motivationen uppe – särskilt när det börjar bli kallt och mörkt ute. Det är alltid trevligt att ha någon att prata med och vara social med, och dessutom förbättrar du din kondition och stärker din hälsa. Oftast motiverar man också varandra till att både bli snabbare och starkare. 

4. Ät grönt. Om du vill leva mer hälsosamt i din vardag, så är det bra om du intar mer gröna fibrer. Grönsaker som broccoli, olika sorters kål, rödbeta, ingefära och lök är bara en liten del av alla nyttiga livsmedel som stärker din hälsa. Ingefära kan både användas i te och i marinader till kött och sallader. Ingefära förser bl.a. blodkärlen med ämnen som är blodförtunnande och antiinflammatoriska. Rödbeta innehåller t.ex. mycket nitrat som bidrar till att hålla blodtrycket nere, och dessutom är den rik på antioxidanter som ger ditt immunförsvar en extra boost. 

5. Ät fibrer till frukost. Havregryn, fullkornsrågbröd och bananer är bara några av de fiberrika livsmedel du kan äta till frukost så att du får en hälsosam och bra start på dagen. De kan bidra till att stabilisera ditt blodsocker och stärker både ditt immunförsvar och din tarmhälsa.

 

 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är ditt mål under det kommande året?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig