Man går en promenad

Du förbränner cirka 600 kalorier under en timmes promenad.

© iStock

Detta gör promenader för kroppen

Du vet kanske redan att man bör gå minst 10 000 steg per dag. Men vet du varför? Här är sex hälsovinster som du får genom att gå.

5 december 2017 av Martin Kreutzer & Jesper U. Larsen

Sex hälsovinster som du får av att gå 

Allt från starka muskler till bättre minne. Se vad forskarna har upptäckt när det gäller hälsoeffekterna av att promenera.

1. Hjärnan

Raska promenader gör att det bildas nya hjärnceller och att hjärnans olika centrum blir bättre på att kommunicera med varandra. Genom att promenera en mil varje vecka får du lättare att komma ihåg saker och hjärnan blir mer skärpt även på sikt. Kreativiteten blir också bättre och nästa gång du står inför en svår uppgift på jobbet bör du alltså ta en promenad innan du tar itu med uppgiften. Studier visar att kreativiteten ökar med 60 % om man går jämfört med om man sitter stilla. Det gäller oavsett om man går inomhus eller utomhus.

2. Hjärtat

Hjärtat är den stora vinnaren om du börjar med regelbundna promenader. Din insats stimulerar cirkulationssystemet och musklerna, så att både blodtrycket och kolesterolvärdet sjunker. Hjärtat blir därmed starkare och kan hålla en rad fruktade hjärt-kärlsjukdomar stången.

3. Vikten

Du kan minska i vikt genom att promenera. På grund av det låga tempot så förbränner också kroppen mer fett. Det leder bl.a. till att bukfettet minskar istället för kolhydratdepåerna. Det gör i sin tur att du slipper vara hungrig när du kommer hem. Hungern blir nämligen inte lika triggad av att fettdepåerna minskar som när de begränsade kolhydratdepåerna levererat energin. Blodsockret blir således stabilare och risken minskar för att du ska drabbas av kraftiga blodsocker­svängningar.

4. Psyket

Forskning indikerar att promenader är bra för psyket och även kan skydda mot depression. Hjärnans kemi förändras nämligen när man går och man blir gladare och bättre rustad för alla vardagssysslor. Dagsljus och frisk luft har också visat sig kunna höja humöret: den som promenerar flera gånger i veckan blir helt enkelt gladare.

5. Skelettet

Risken för att drabbas av benskörhet i höften minskar med ända upp till 40 % om man promenerar flitigt. Den slutsatsen dras i en rapport som sammanfattar flera studier på området. Om man vill stärka skelettet rejält är rådet att promenera i kuperad terräng. I synnerhet om man går i nedförsbackar så förstärks stötchocken vidare upp i benen. Detta har i sin tur visat sig kunna stimulera kroppen så att skelettet blir ännu starkare.

6. Lederna

Om du promenerar i stället för springer skonas du från mycket av den belastning som alla stötar utsätter kroppen för under löprundan. När du går har du alltid en fot i marken och fötterna ”svävar” aldrig över marken och landar inte lika hårt mot marken som vid löpning. Det gör att promenader är skonsamma.

Stort vinterpaket till dig

Håll värmen och bli sedd i mörkret för BARA 69:50 kr. Just nu kan du få en löparmössa, handskar, tubscarf, LED-armband och LED-belysning till skon + 2 nummer av Aktiv Träning för ett helt otroligt pris. Du får hela paketet med alla 5 prylar samt 2 nummer av Aktiv Träning för BARA 69:50 kr (+ 29:50 kr i porto). Erbjudandet gäller bara så länge lagret räcker. Läs mycket mer här

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Får du i dig de 500 gram frukt och grönt som rekommenderas per dag?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig