Man som sover

Risken för att bli förkyld ökar med 51% om du sover mindre än fem timmar per natt. 

© iStock

Det händer i kroppen när du sover

Vetenskapsfolk har i århundraden grubblat över varför man ägnar en tredjedel av sitt liv till att sova. På senare år har experterna också lärt sig mycket mer om sömnens mysterier och om de livsnödvändiga processer som börjar när man hamnar i drömmarnas land.

21 november 2018 av Jesper U. Larsen

Därför är nattsömnen viktig

Det finns flera orsaker till varför sömnen är så viktig för våra kroppar. Med en god natts sömn minskar du bl.a. risken för att drabbas av alzheimer senare i livet. Här kan du läsa om vilka andra hälsofördelar åtta timmars sömn per natt innebär.

Aptiten

En bra nattsömn bidrar till att reglera aptiten och därmed minskar också risken för övervikt. Sömnen stimulerar utsöndringen av mättnadshormonet leptin. Personer som lider av sömnbrist har en högre nivå av hunger hormonet grelin och ett ökat sug efter feta och söta livsmedel.

Hjärtat

Lägre puls och blodtryck innebär att belastningen på hjärtat minskar samtidigt som blodkärlen förblir smidiga. På lång sikt kommer det att minska risken för åderförfettning och andra hjärt-kärlsjukdomar.

Musklerna

Vill du ha ut optimalt av din träning, så måste sömnen prioriteras. Under djupsömnen bildar kroppen de tillväxthormoner som behövs för att man ska återhämta sig och bygga upp musklerna efter träning och vardagsslit. 

Om du sover för lite får du betydligt svårare att öka muskelmassan, och därmed ökar också skaderisken. 

Immunförsvaret

När du sover producerar kroppen hormoner som stärker immunförsvaret. Det gör att du blir mindre mottaglig för t.ex. förkylningar och influensa. Studier visar att de som sover för lite bl.a. producerar fler s.k. proinflammatoriska cytokiner. 

Det är ett tecken på att kroppen drabbats av en lätt inflammation – vilket tros ha kopplingar till både diabetes, depression, demens och hjärtsjukdomar. 

Hjärnan 

Sömnen är nödvändig för att hålla sig mentalt skärpt och för att kunna bearbeta dagens alla intryck, så att det man lärt sig under dagen fastnar i minnet. Nyligen upptäckte forskare att hjärnan sköljs igenom av s.k. cerebrospinalvätska medan man sover. 

Vätskan bidrar bl.a. till att avlägsna slaggprodukter som bildas under dagen när hjärnan jobbar för högtryck. Utan sömnen skulle slaggprodukterna ansamlas i hjärnan och bl.a. öka risken för alzheimer

Supererbjudande: Stort vinterpaket till dig

Håll värmen och bli sedd i mörkret för BARA 69:50 kr. Just nu kan du få en löparmössa, handskar, tubscarf, LED-armband och LED-belysning till skon + 2 nummer av Aktiv Träning för ett helt otroligt pris. Du får hela paketet med alla 5 prylar samt 2 nummer av Aktiv Träning för BARA 69:50 kr (+ 29:50 kr i porto). Erbjudandet gäller bara så länge lagret räcker. Läs mycket mer här

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Var föredrar du att träna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig