Olika råa grönsaker placerade på träbord
Var kan man hitta högvärdigt protein?

Få inspiration till vilka proteinrika grönsaker du ska lägga upp på tallriken.

© iStock

Dessa grönsaker innehåller mest protein

Oftast är det nog kött och skinka man tänker på när man hör talas om protein. Men om man väljer rätt grönsaker, så kan man få sig massor av protein även från växtriket!

24 augusti 2022 av Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Vilka grönsaker innehåller mest protein?

Det finns faktiskt massor av grönsaker med högt proteininnehåll – och det går att få i sig massor av protein utan att man måste köpa dyra köttbitar.

Vi har sammanställt en lista med sex grönsaker som är rika på protein:

  1. Majs
  2. Spenat
  3. Bak potatis
  4. Ärter
  5. Brysselkål
  6. Broccoli

Vill du veta mer om protein? Då kan du läsa om musklernas viktigaste byggmaterial här.

Majs

Majs är tekniskt set ett korn – men det ändrar inte på det faktum att majs ofta ingår i sallader och innehåller hela 9 gram protein per 100 gram. Det passar därför bra att ta med lite burkmajs i salladen.

Läs också: Nio vegetariska matvaror som är bättre än kött

Gula majskorn mot vit bakgrund
Majs smakar inte bara gott –

de tillhör också de proteinrika grönsakerna.

Spenat

Spenat innehåller 2,9 gram protein per 100 gram. Använd tunna spenatblad i salladen istället för vanlig sallat så blir din vardagssallad både godare och proteinrikare.

Bakpotatis

Potatis brukar beskyllas för att den innehåller mycket stärkelse, men potatis innehåller även en hel del protein: 2 gram protein per 100 gram.

Ärter

Ärter innehåller hela 6,1 gram protein per 100 gram. Det gör dem till något av det mest proteinrika som finns i växtriket. Och det går lika bra med frysta ärter.

Brysselkål mot vit bakgrund
Brysselkål är rik på nyttigheter –

 inte minst protein.

Brysselkål

Brysselkål har efterhand blivit av med sitt dåliga rykte – av goda skäl. Brysselkål innehåller 3,4 gram protein per 100 gram, och är dessutom rik på antioxidanter, fibrer och folsyra vilket är helt avgörande för produktionen av blodkroppar i kroppen.

Broccoli

Förutom att broccoli är rik på kostfibrer, så är den också rik på protein. 100 gram broccoli innegåller 2,8 gram rent protein.

Vill du ha mer inspiration till vegetariska proteinkällor? Så läs allt om tofu här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken form av gruppträning föredrar du på gymmet?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: