Bär i en skål.
© iStock

Därför ska du äta antiinflammatorisk kost

En studie visar att denna populära kostmetod kan minska risken för en rad hälsoproblem som diabetes och hjärt-kärlsjukdomar. Läs mer här.

18 februari 2019 av Redaktionen

Populär kostmetod förlänger livet 

På senare år har det blivit populärt att äta antiinflammatoriskt, och det kan man lugnt fortsätta med. En ny studie visar nämligen att antiinflammatorisk kost kan minska risken för en rad allvarliga sjukdomar och förtida död. 

Det är bland annat livsmedel som olivolja, nötter, fisk, bär, ingefära och kål som tros kunna motverka kroniska inflammationer, vilket är något som många har i sina kroppar. Om man har för mycket kroniska inflammationstillstånd i kroppen kan hälsan skadas på flera sätt, och på sikt kan det leda till reumatism, typ 2-diabetes, hjärt-kärlsjukdomar, mag-tarmproblem och en rad andra hälsobesvär. 

Den nya studien är baserad på data från cirka 70 000 svenskar i åldern 45–83 år, som följdes under 16 år. Det visade sig att de personer som åt mest antiinflammatorisk kost både levde längre och hade lägre risk för att drabbas av sjukdomar. 

Schema från tidningen.

Källa: Journal of Internal Medicine 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur många kilometer cykelpendlar du varje dag?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig