Buljongsoppa
© iStock

Därför är kollagenkällor bra för dig

Noggrann uppvärmning och lagom träningsprogression är viktigt för att man ska hålla sig skadefri. Men det finns ett tredje ben som många glömmer bort: kosten. Kollagenrik mat, t.ex. buljong, kan faktiskt bidra till att minska ledvärk.

12 juni 2019 av Martin Kreutzer

Buljong och andra kollagenkällor

Beskrivning: Ett av de största problemen med ledskador är att broskets läkningsförmåga i stort sett upphör i vuxen ålder. Röntgen har visat att bildandet av bl.a. proteinet kollagen i brosket under normala omständigheter upphör när kroppens skelett är färdigväxt. Därefter behåller de bara strukturen utan att nybilda vare sig vävnad eller brosk. 

Det är inte helt optimalt att kroppens kollagenproduktion avstannar, eftersom proteinet är en viktig pusselbit i de ledstrukturer som gör att brosket hänger ihop och är elastiskt. I synnerhet om du t.ex. drabbats av en idrottsskada eller artros och brosket är skadat, så kommer du att få problem. 

Om brosket skadas försämras nämligen rörligheten, stabiliteten och förmågan att ta upp stötar. Det gör i sin tur att friktionen mellan skelettdelarna ökar, vilket på sikt förorsakar smärtsamma inflammatoriska tillstånd. När det gäller kosten är det bästa du kan göra att inta kollagen – antingen som kosttillskott eller via maten.

Så mycket behövs

Det är omöjligt att ange några exakta doser, och när det handlar om kollagen gäller det därför främst om att få i sig det genom kosten. Benvävnaden innehåller mycket kollagenfibrer av protein som ger böj- och draghållfasthet.

De bästa källorna: Hemmagjord buljong gjord på t.ex. kyckling- eller hönsrester är en bra källa till kollagen. Vid en första anblick ser ben kanske rätt ointressanta ut näringsmässigt. Men inuti benen finns en massa näring i form av mineraler, nyttiga fetter och antiinflammatoriska och läkande proteiner. Långkoket mjukar upp vävnaden så att det flyter ut en massa näringsämnen i kokvattnet. 

Förutom mineraler som kalcium och fosfor handlar det främst om olika typer av kollagen samt glukosamin, som potentiellt kan bidra till att lindra ledvärk. Någon positiv effekt på ledbrosket märks emellertid inte förrän efter flera veckor eller månader.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är ditt mål under det kommande året?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig