Försvar. Din livsstil är ditt bästa försvar mot cancer. Ju hälsosammare du lever, desto starkare är ditt försvar. © Colourbox

10 effektiva skydd mot cancer - del 2

Håll koll på vikten - Förebygger särskilt: Tarm- och njurcancer samt cancer i matstrupen. Stärker: Fullkorn, frukt och grönt. Försvagar: Fett i maten.

4. Håll koll på vikten

Förebygger särskilt: Tarm- och njurcancer samt cancer i matstrupen. Stärker: Fullkorn, frukt och grönt. Försvagar: Fett i maten.

Överviktiga personer har större risk att utveckla cancer och de är svårare att behandla om de väl har fått en cancersjukdom. Övervikt ökar bland annat risken för tarmcancer. Samtidigt pekar en del forskning på att även risken för att få cancer i njurarna och matstrupen ökar om du bär omkring på alltför stora fettdepåer. Kontrollera ditt midjemått. Det ska helst inte överskrida 94 cm för män.

Dina bästa vapen mot övervikt är att äta många fullkornsprodukter och grönsaker. Välj gärna frukt i stället för onyttiga snacks, och minska intaget av fett kött och feta ostar samt socker från t.ex. läsk, godis, ris och pasta. Se även till att äta nyttiga mellanmål med jämna mellanrum, så att du inte blir vrålhungrig och äter för mycket vid huvudmåltiderna.

5. Ät fullkorn

Förebygger särskilt: Tarmcancer. Stärker: Havregryn, rågbröd, brunt ris, bönor och fullkornspasta. Försvagar: Raffinerade spannmålsprodukter, t.ex. vitt bröd.

Den stora mängden kostfibrer i fullkornsprodukter skyddar mot tarmcancer och mättar samtidigt bättre än raffinerade spannmålsprodukter. Ha gärna som målsättning att bara äta spannmålsprodukter av fullkornstyp. Gör också grytor med bönor i, till exempel chili con carne.

6. Använd kryddor i stället för salt

Förebygger särskilt: Cancer i magsäcken. Stärker: Alla slags örtkryddor. Försvagar: Salt, köttpålägg, dressing, färdigmat och rökt mat.

Använd gärna massor av örtkryddor när du lagar mat. Örterna innehåller antioxidanter som kan hjälpa till att bromsa eventuella cancercellers tillväxt. Men framför allt ersätter de en del av saltet som vi använder för att sätta smak på maten. För stora mängder salt i maten ökar risken för cancer i magsäcken.

Just saltmängden är en av orsakerna till att cancerforskare direkt avråder från intag av industriellt framställda köttpålägg. Den största andelen av vår alltför stora saltkonsumtion kommer från mat som vi har köpt i halvfärdigt eller färdigt skick.

I genomsnitt äter vi i Sverige ungefär 10 gram salt per dag. Kostexperterna rekommenderar att vi sänker konsumtionen till 6 gram om dagen – och gärna ännu mindre.

Artikeln fortsätter på nästa sida...

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Får du i dig de 500 gram frukt och grönt som rekommenderas per dag?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig