Ät D-vitamin mot huvudvärk

Forskning visar ett starkt samband mellan intag av D-vitamin och huvudvärk. Se vad du bör äta för att bli av med molande huvudvärk.

4 juli 2019 av Jesper U. Larsen

Har du ofta ont i huvudet så kan D-vitamin kanske vara lösningen.

En finsk studie gjord med 2 600 medelålders finska män visar att männen med de lägsta nivåerna av D-vitamin i blodet hade mer än dubbelt så stor sannolikhet att drabbas av kronisk huvudvärk som gruppen med de högsta D-vitamin-nivåerna.

Vinter är högsäsong för huvudvärk

Forskarna kom också fram till att problemen med huvudvärk var vanligare hos de finska männen mellan oktober och maj. Det förstärker teorin om att D-vitaminbrist kan vara boven.

Vi bildar nämligen vitaminet när solens strålar når till huden, men under vinterhalvåret är som bekant solen på våra nordliga breddgrader inte tillräckligt stark för att sätta igång produktionen. Därför har många av oss brist på D-vitamin unde vintern.

Det kan i sin tur få flera negativa följder eftersom D-vitamin verkar kunna förebygga en lång rad sjukdomar, samtidigt som vitaminet är viktigt för både skelettet och musklerna.

Så får du i dig tillräckligt

Rekommendationen är att vi får i oss 10 mikrogram D-vitamin per dag. Under vintern är fet fisk det bästa naturliga vapnet mot D-vitaminbrist. 30 gram lax, 90 gram sill eller 200 gram makrill ger dig den dagliga dosen.

Ägg är en annan naturlig källa till D-vitamin, men innehållet är dock lågt – ett ägg ger dig cirka 12 procent av ditt dagsbehov av D-vitamin.

Det kan emellertid vara svårt att täcka D-vitaminbehovet endast via kosten under vintern och de tidiga vårmånaderna, och då kan man behöva komplettera med ett tillskott.

Källa: Scientific Reports

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är ditt mål under det kommande året?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig