Födelsdagstårta till en 100-åring

20 tips: Så blir du 100 år

Jovisst handlar det om både gener och tur, men det handlar minst lika mycket om alla de val man gör till vardags. Här är 20 tips som gör att du håller dig så ung och pigg som möjligt resten av ditt liv!

3 februari 2017 av Hans W. Gottlieb

Det handlar både om gener och tur, men det handlar i hög grad också om de val man gör under olika faser i livet om man ska kunna uppnå en tresiffrig ålder. Samtidigt är det viktigaste kanske inte att få en tårta med 100 ljus i, utan snarare att ha krafter kvar för att orka blåsa ut ljusen. Här är 100 tips som gör att du kan hålla dig så ung och frisk som möjligt – oavsett hur hög ålder du uppnår. 

20 tips för att bli 100 år:

1. Lagom med sex

Mer tid i sänghalmen kan ha många bra hälsoeffekter, och flera studier pekar t.o.m. på att regelbundet sex förlänger livet. I en brittisk studie drog forskarna slutsatsen att män som hade sex minst två gånger i veckan, hade hälften så hög dödlighet jämfört med män som fick mindre än en orgasm i månaden. Studien kritiserades dock eftersom den kanske bara visade att det är friska människor som har mer sex. Men förmodligen blir nog de flesta lyckliga av lagom mycket sex. 

2. ... eller gör det själv

För hälsans skull är det bra för män att få utlösning – gärna minst 21 utlösningar per månad. Om man får det minskar nämligen risken för att få prostatacancer med 20 procent, enligt en studie från Harvard. 

Netflix
© iStock

3. Säg upp din Netflix-prenumeration

En stor metastudie från Harvard har satt likhetstecken mellan frekvent tevetittande (definierat som mer än 2 timmar per dag) och ökad risk för typ 2-diabetes, hjärt-kärlsjukdomar och dödsfall av olika orsaker (all cause mortality). För hälsans skull är det alltså viktigt att man nöjer sig med att bara se ett avsnitt i taget av sin favoritserie. 

4. Drick te och kaffe

Koffein kan förbättra prestationsförmågan, men forskning har också visat att kaffe kan stärka den kognitiva förmågan i form av bättre koncentrations- och inlärningsförmåga, ökad vakenhet och minskad risk för alzheimer, parkinson, typ 2-diabetes och vissa cancerformer. 

5. Lax och andra feta fiskar

Lax och andra feta fiskar är bl.a. rika på D-vitamin och hälsosamma omega-3-fettsyror, som bl.a. bidrar till att hålla hjärnan frisk.

6. Ingefära

Ingefära verkar antiinflammatoriskt och vissa forskare hävdar att ingefära även kan motverka olika cancerformer, reumatiska sjukdomar, hjärt- kärlbesvär och leverskador.

7. Kål

Kål är fyllt med vitaminer, fibrer och glukos­inolater, som omvandlas till kraftfulla komponenter i kroppen, som i studier visat sig kunna motverka flera olika cancerformer samt stärka immunförsvaret. 

8. Ägg

Ägg är rikt på protein av bästa kvalitet samt E- och D-vitamin, järn, selen och nyttigt fett.

9. Avokado

Avokado innehåller massor av mineraler och vitaminer, det är en utmärkt källa till nyttigt enkel­omättat fett samt är rik på kostfibrer. 

10. Quinoa

Quinoa innehåller massor av protein, kost­fibrer, vitaminer och mineraler samt inte minst hjärtvänliga omega-3-fettsyror.

Vask hænder
© iStock

11. Tvätta händerna

Vanliga virussjukdomar som t.ex. influensa blir gradvis allvarligare efter hand som man blir äldre. En årlig vaccination efter 65-årsdagen kan minska influensa­risken, men det bästa skyddet mot en lång rad olika sjukdomar är regelbunden och noggrann handtvätt. Se till att vänja dig vid en bra handhygien redan från unga år. 

12. Drick (eventuellt) en liten öl

Det debatteras ofta i hälso- och forskarkretsar huruvida lite alkohol är bra för hälsan eller inte. Flera befolkningsstudier pekar på att det å ena sidan finns en något nedsatt risk för att dö i hjärt-kärlsjuk­domar, om man dricker små till måttliga mängder alkohol fördelat under veckan. Å andra sidan ökar risken för att drabbas av olika cancerformer redan om man dricker ett standardglas alkohol per dag. Vill man vara på den säkra sidan så gäller det alltså att vara restriktiv med alkohol­intaget. 

13. Kom ihåg att fira födelse­dagen

Ålderskriser verkar inte direkt vara positiva för hälsan. Tvärtom. Amerikansk forskning visar nämligen att de som har en positiv inställning till att de blir äldre, faktiskt också blir det. De som var mest positiva till att åldras blev i snitt 7,5 år äldre än de som var mer negativt inställda till att bli äldre. 

14. Undersök dig själv

Var tredje månad bör män undersöka sina testiklar och kvinnor sina bröst efter knölar. På samma gång bör man kontrollera sina födelsemärken, inkl. de på ryggen.

Man besöker läkare
© iStock

15. Gå till läkare

Allt för många drar sig för att gå till läkaren. Det leder ofta till att livet blir sämre än det behöver vara. Svenska mäns förväntade medellivslängd är några år kortare än för kvinnor och det är därför viktigt att även män tar större ansvar för sin hälsa. Om man miss­tänker att något är fel i kroppen ska man absolut gå till en läkare. Man bör även mäta blodtryck och kolesterolvärde regelbundet.

16. Minska köttintaget

Forskning visar att vegetarianer får färre blodproppar, och vissa studier pekar på att vegetarianer generellt lever längre än köttätare. Det är dock inte klarlagt huruvida det är frånvaron av kött eller ett ökat intag av grönsaker (samt en ofta hälsosammare livsstil), som ökar livslängden. Dock råder en bred enighet om att det skulle vara bra för många att minska intaget av förädlat och rött kött. En metod kunde kanske vara att äta flexitariansk kost med 2–3 köttfria dagar i veckan och låta fisk och fågel utgöra köttkällorna.

17. Läs böcker

Avsätt tid till vardags för att läsa böcker. Bokmalar lever nämligen två år längre i snitt än de som inte brukar läsa, visar en studie från Yale. Längst lever de som läser böcker i över 3,5 timmar i veckan.

Äldre par på landet
© iStock

18. Bo på landet

50–64-åringar som bor i glest befolkade områden har 19 % lägre dödlighet än stadsbor i mot­svarande ålder.

19. Lyft skrot

Redan från 20-årsåldern börjar vi att förlora muskelmassa, och med tiden urkalkas även skelettet. Som tur är kan styrketräning motverka den processen. Muskelmassan och styrkan är en indikator för hur gammal din kropp är rent biologiskt, och för hur snabbt du åldras. Dessutom har män med stora muskler mindre risk att drabbas för för livsstilssjukdomar som t.ex. diabetes, som ofta följer i kölvattnet av inaktivitet.

20. Tanka olivolja

Den dokumenterat längst levande personen någonsin var den franska kvinnan Jeanne Calment. Hon dog 1997 i en ålder av 122 år och 164 dagar. Hon hävdade själv att en kost rik på olivolja var förklaringen till hennes höga ålder. Dessutom sades hon ha en förkärlek för portvin och choklad, vilket hon åt knappt 1 kg (!) av per vecka. Dessutom rökte hon två cigaretter om dagen.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Påverkar sommarträningen din träning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: