Man som är förkyld
© iStock

9 tips: Så snuvar du förkylningen

En förkylning kommer sällan lägligt, och den går oftast ut över både jobb, träning och ork. Här är nio tips som gör att du kan snuva förkylningen på rekordtid!

27 februari 2017 av Martin Kreutzer

Stoppa förkylningen på rekordtid

Snorig näsa, hosta och ont i halsen är vanliga symptom hos många under den långa vintern. Det finns dock många huskurer som säger hur man ska göra för att bli av med en förkylning, men det är inte alla som fungerar. Här har vi gått igenom många av de myter som florerar och valt ut de 10 bästa råden som kan bromsa förkylningsvirus. Om du reagerar så snart du känner att det börjar klia i halsen, så kan du med lite tur stoppa förkylningen på nolltid. 

1. Motionera ...

Det är ingen fara att vara fysiskt aktiv så länge du är feberfri och det bara rinner lite ur näsan. Träna lätt – och ta på dig rejält med kläder. Det kan vara bra för kroppen att få svettas eftersom svett för med sig bakterier från huden, vilka annars kan stressa immunförsvaret. En högre kropps­temperatur kan även ta död på de virus som angripit dig.

2. … eller ta en bastu

Om du inte orkar träna så kan det kännas bra att ta en bastu. Det kan ge samma effekt som att motionera eftersom kroppstemperaturen ökar och bakterier följer med svetten genom porerna. Hög luftfuktighet är också bra. Det hjälper till att lindra förkylningssymptomen. Oavsett om du väljer bastun eller motionscykeln, så är det viktigt att du dricker mycket både före och efter. En bra vätskebalans är viktig för att kroppen ska kunna bilda de vätskor som sköljer bort virus från slemhinnorna i svalget och näsan. 

3. Skölj näsan

Gå till ett apotek eller en hälsokostbutik och köp en nässköljare. Genom att skölja näsan med kroppstempererat saltvatten sätter du i gång de självrenande mekanismer som gör att virus försvinner. Samtidigt mjukas slemhinnorna upp så att du kan andas lättare genom näsan. Det kan vara mycket effektivt för att få bort potentiella smittbärare eftersom näsan, till skillnad från munnen, skapar en barriär mot de värsta virusangreppen.

4. Drick ett avkok på köttben

Koka några rejäla kött- eller kycklingben, och drick buljongen som blir resultatet. Ett sådant avkok, som på engelska kallas bone broth, är rena hälsodrycken. När det gäller förkylningar så är det särskilt intressant att benmärgsbuljong innehåller aminosyran arginin. Den har i flera studier visat sig kunna stärka immunförsvaret och därmed skydda kroppen mot virus. Som en bonus är de näringsämnen som finns i buljongen extremt lätta att ta upp. Det gör att ma­t­smältningssystemet slappnar av och att kroppens resurser riktas mot de virus den ska angripa.

5. Drick te med honung

Honung är bra att ha hemma i förkylningstider. Koka upp lite tevatten och låt det dra minst fem minuter med tesilen i. Låt teet svalna lite, och tillsätt en matsked kallslungad honung. Denna hälsodryck bidrar med massor av antioxidanter som stärker immunförsvaret, samtidigt som honung lenar gott i halsen. Ett extra plus med honungste är att det fuktar slemhinnorna i näsan och svalget och får dessa att mjukas upp. Det gör att honung även kan lindra envis hosta.

6. Vitamin C? – ja, kanske

Det kanske populäraste kosttillskottet när förkylningen slår till har faktiskt inte riktigt forskarna på sin sida. Att äta C-vitamin i förebyggande syfte kan möjligtvis minska risken för att bli förkyld, men det finns ingen vidare bra dokumentation för någon hälsobringande effekt. Ändå visar forskning att det är värt att pröva C-vitamin för sin egen skull. Helt enkelt för att behandlingen är billig och för att många vittnar om att den fungerar för dem. Vem vet – kanske har just du nytta av att äta 500–1 000 mg C-vitamin dagligen, för att kunna snuva förkylningen.. 

7. Pröva röd sol-hatt

Röd solhatt är en växt som använts som naturläkemedel i hundratals år, och ny forskning stödjer hälso­påståendena. Studier indikerar att ämnen i växten aktiverar kroppens immunförsvar, så att det bättre kan angripa de virus som orsakar förkylningen. Röd solhatt säljs under många olika namn, t.ex. Echinaforce, och finns både som droppar och kapslar på apotek och i hälsokostbutiker.

8. Få massor av sömn

Sov ordentligt så slipper du bli förkyld. Visst är det så att några nätter med dålig sömn gör att halsont och rinnande näsa kommer som ett brev på posten. Det är också under sömnen som återhämtningen efter skador och sjukdomsangrepp pågår som mest intensivt. Ju mer tid du får i drömmarnas land, desto snabbare blir du därför av med en irriterande förkylning. Se till att ha huvudet högt med en extra kudde och sov på rygg. Det gör att du kan andas lättare..

9. Fyll på med zink

En annan enkel lösning är att äta zinktabletter. Du kan självklart också välja att frossa i livsmedel som skaldjur, nötkött och fet ost för att få i dig mineralet den naturliga vägen, men en zinktablett om dagen är faktiskt allt som behövs. Den ger dig en mängd som räcker för att lindra förkylningen. Studier visar även att man kan bli frisk snabbare om man intar ett zinktillskott redan första dagen då man känner att förkylningen slår till. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur många kilometer cykelpendlar du varje dag?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig