Man på racercykel
© iStock

Undvik nackvärk på racercykeln

Nackvärk efter en cykeltur beror ofta på att man tittar mer framåt och uppåt än nedåt. Nackvärk är dock lätt att förebygga med hjälp av dessa två stretchövningar.

15 april 2019 av Redaktionen

Hur undviker jag att få ont i nacken när jag cyklar?

Jag brukar ofta få ont i nacken efter mina cykelturer. Vad kan det bero på? Och har ni några bra övningar som hjälper mot nackvärk? 

SVAR: Nackbesvären beror troligen på din sittställning som gör att du tittar mer framåt och uppåt än nedåt. Du spänner därmed nacken och utsätter alla små muskler för mer belastning. 

Musklerna utvecklar i sin tur ”muskelknutor”, vilket kan ge värk i den s.k. nackrosetten. Blodcirkulationen försämras och det ansamlas mjölksyra i de små musklerna. 

Det är svårt att undvika nackbesvär när man cyklar. Nackmusklerna är små, men man kan förebygga besvären genom att stretcha nacken. Man kan även ändra sittställning på racercykeln

Två bra nackövningar 

  1. Lång nacke
    Forma en dubbelhaka och för huvudet bakåt tills det stramar i nacken. Undvik att röra överkroppen. Håll den positionen några sekunder. Upprepa.

  2. Lång nacke (tryck)
    Gör samma sak med dubbelhakan och huvudet. Tryck lätt med ena handen mot hakan och med andra handen mot bakhuvudet (framåt). Håll kvar och upprepa. 

Lång nacke och lång nacke med tryck (illustrationer).
© Aktiv Träning

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är ditt mål under det kommande året?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig