Lera och massor av skoj
Cykelcross är cykelsportens tuffaste gren. Den hade sin storhetstid på 80-talet då flera nordiska cyklister dominerade världsscenen, men på senare år då många cyklister valt att lämna asfaltsvägarna för andra alternativ har cykelcross blivit allt populärare igen.
Här är tre bra cykelcrosstekniker:
1. Hoppa av och på cykeln
En helt avgörande teknik i cykelcross är av- och påstigningarna. Alla cykelcrossbanor innehåller minst ett par partier där det krävs att du hoppar av cykeln och löper med den, och kan du göra det med en smidig rörelse så sparar du kraft och tid.I praktiken innebär det att du klickar ur den ena foten (oftast den högra), kastar benet över sadeln och för det utanför det andra benet som fortfarande är fastspänt. Därefter klickar du loss dig helt och tar med dig farten från cykeln när du börjar springa.
Påstigningen sker genom att du hoppar på cykeln, nuddar sadeln med innerlåret (så att du inte missar sadeln), sätter dig tillrätta och klickar fast dig i pedalerna.
2. Löp med cykeln
Vissa partier längs cykelcrossbanan, t.ex. långa, tunga sandbanker eller långa, branta grässlänter, kräver att du löper längre sträckor med cykeln på axeln.Det görs på följande sätt: när du har hoppat av cykeln (vilket beskrivs här t.v.), så greppar du tag i överröret med ett underhandsgrepp och lyfter upp cykeln på axeln i en enda svepande rörelse.
Därefter för du höger hand runt cykeln, greppar tag i vänster bromshandtag och drar in styret mot kroppen. På så sätt är cykeln låst i ditt grepp och hänger inte och slänger. Därefter kan du springa som vanligt.
3. Kurvkörning
Cykelcross bjuder på massor av kurvor, och att ta sig snabbt genom dem är helt avgörande.Gör så här: bromsa inte i själva kurvan utan sänk farten innan du går in i kurvan med cykeln.
Välj rätt linje – och det betyder inte nödvändigtvis den snabbaste vägen genom kurvan, utan den väg där greppet är bäst. När du går in i kurvan kan du vinkla ned cykeln lite så att dubbarna på däcken får kontakt med underlaget.
Du kan gärna trampa på lite snabbare med pedalerna ut genom kurvan för att hålla momentum och accelerera. Om kurvan är tvär kan du klicka loss dig med innerfoten. Det ger bättre balans och kontroll om du skulle få sladd. Träna gärna på de här teknikerna ofta