Man som cyklar uppför en backe
© iStock

Ska jag hålla en hög kadens när jag cyklar uppför en backe?

Om du ska hålla en hög kadens när du cyklar, beror på om du ska köra uppför många backar. Dessutom beror det på om du är i början eller i slutet av din träningsrunda.

31 oktober 2018 av Hans Weathausen Gottlieb

Bör man hålla en hög kadens uppför?

Är det bra att cykla med hög kadens när man trampar i uppförsbackar?

SVAR: Det beror på om man ska köra uppför många backar, och om man befinner sig i början eller slutet av sin träningsrunda. När du trampar uppför med lätta växlar och hög kadens, så blir muskelbelastningen lite mindre. 

Det innebär att mjölksyrakoncentrationen i musklerna inte blir lika hög jämfört med om man kämpar sig uppför på tyngre växlar. Därmed blir inte musklerna uttröttade lika snabbt och man orkar cykla längre tid. Den tekniken är därför mest ekonomisk när man kör i uppförsbackar, och den enda rätta om man kör i många backar. 

Om du kör en kortare cykeltur med få backar, kan du mycket väl lägga i lite tyngre växlar. Det är dock mer kraftödande, och cyklar du långt så bör du vänta med de tunga växlarna till slutet av rundan

Fyra tips till hur du fixar backarna

  1. Lägg i en lättare växel precis innan du kommer fram till backen – eller när det börjar bli riktigt brant. Om du är van vid backen kan du lägga i en växel som du vet att du klarar av att köra med hela vägen upp. 
  2. Pröva att hålla samma kadens i backen som på flacka vägar. Sikta på minst 70 tramptag per minut. Om kadensen börjar sjunka, och du känner att belastningen på låren ökar, så bör du växla ned ytterligare. 
  3. Kör sittande uppför backen. Ställ dig bara upp korta stunder om musklerna behöver lite avlastning. Kom ihåg att växla upp innan du reser på dig, så att du utnyttjar det kraftöverskott du får av att cykla stående. 
  4. Undvik att slappna av i backen, och se till att hålla farten uppe. Precis innan backkrönet växlar du upp och reser på dig, så att du får med dig farten

Supererbjudande: Stort vinterpaket till dig

Håll värmen och bli sedd i mörkret för BARA 69:50 kr. Just nu kan du få en löparmössa, handskar, tubscarf, LED-armband och LED-belysning till skon + 2 nummer av Aktiv Träning för ett helt otroligt pris. Du får hela paketet med alla 5 prylar samt 2 nummer av Aktiv Träning för BARA 69:50 kr (+ 29:50 kr i porto). Erbjudandet gäller bara så länge lagret räcker. Läs mycket mer här

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är ditt nästa stora mål?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig