Först och främst handlar det om att hitta en skön åkställning som du kan använda länge – utan att få ont i rygg, knän eller handleder.
1) Bromshandtag: Ska vinklas snett så att du kan sitta med raka handleder och använda bromsarna.
2) Sadelhöjd: Ställs in så att du kan sitta på sadeln och trampa ned pedalen i botten utan att sträcka helt på knät. Ett par graders knävinkel räcker.
3) Sadel: Vågrätt är bäst för de flesta. Mät med ett vattenpass. Sadeln kan också justeras fram och tillbaka. I början kan du placera mitten av sadeln rakt ovanför sadelpinnen.
4) Framgaffel: Koppla in dämpningen när du kör på speciella mtb-spår. Om framgaffeln kan ställas in på flera olika sätt, så bör du börja i mitten och anpassa dämpningen medan du är ute och cyklar.
5) Styre: Styret och sadeln bör vara lika höga i början.
6) Däcktryck: Mellan 2 och 2,5 bar ger optimalt väggrepp och bra dämpning, medan ett hårt pumpat däck studsar fram mer över ojämnheter. Du ska kunna pressa in däcket till hälften när du trycker på det med tummarna.