© istock

Hur får jag ut mer av att cykla?

Jag cyklar ungefär en mil till jobbet varje dag, men hur förvandlar jag cykelturerna från ren transport till träning?

21 maj 2020 av Jesper U. Larsen

Så får du ut mer av cykelturen

 Även korta cykelturer till och från jobbet till vardags har viss effekt, och det gäller också om du cyklar i dina vardagskläder i ett måttligt tempo för att inte bli svettig. Men om du vill få ut maximalt av din cykelpendling behövs det lite mer. Det handlar framför allt om hur hög intensitet du rullar fram med. Här får du några bra tips för hur du maxar din träning när du cykelpendlar till och från jobbet. 

Fem tips som ger bättre träning när du cykelpendlar


1. Leta upp nya vägar
En liten omväg kan ev. innebära en mer lättframkomlig sträcka med färre trafikljus osv. Ha gärna flera sträckor i reserv.

2. Öka farten ordentligt
Gasa på lite extra när trafiken och cykelvägarna tillåter det. En tempohöjning i 8–12 minuter räcker bra såvida du ger full gas.

3. Attackera i backarna
Backar ger bra träning för benen – särskilt om du håller farten uppe eller ev. ökar den på väg uppför. Kör du i motvind så påminner det också mycket om det motstånd som en backe ger. 

4. Utnyttja trafikljusen
När rödljuset slår om så trampar du igång cykeln så snabbt som möjligt med en tung växel ilagd. Det gör dig mer explosiv. 

5. Förläng hemresan
Ta en omväg efter jobbet en gång i veckan – gärna en som tar upp emot 1–1,5 timme att tillryggalägga.



Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Följer du ett träningsprogram?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig