Man som funderar
Fria vikter eller maskiner

Ta reda på vad som är bäst för dig.

© iStock

Maskiner eller fria vikter?

Det finns fördelar och nackdelar med både fria vikter och maskiner. Ta reda på mer om det här.

Maskiner 

Fördelar

+ Maskiner är lätta att använda – det finns som regel en instruktion på dem som visar hur du ska göra.

+ Det är lättare rent tekniskt och därmed mindre risk för akuta skador.

+ Du kan träna med tyngre belastning utan att ta hjälp av andra.


Nackdelar

- Rörelsen sker oftast i en fastlåst bana och med ett begränsat rörelseutslag.

- Du tränar inte balans, koordination, stabilitet och motorik lika effektivt som med fria vikter.

Fria vikter

Fördelar

+ Fria vikter tillåter en fri rörelsebana och ett maxat rörelseomfång – full range of motion. Det ger i sin tur ett bättre träningsutbyte.

+ Du aktiverar fler av de små musklerna som stabiliserar de större musklerna. Det gör träningen och rörelserna mer allsidiga och funktionella. Därmed har du nytta av din ökade styrka även i andra sporter och vid vanliga vardagsaktiviteter.

+ Du förbättrar i högre grad din koordination och motorik.


Nackdelar

- Det är större krav på tekniken och det krävs övning innan du kan träna med tunga vikter.

- Du kan behöva instruktioner för att göra övningarna på rätt sätt.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilket underlag springer du helst på?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig