Man som funderar
Fria vikter eller maskiner

Ta reda på vad som är bäst för dig.

© iStock

Maskiner eller fria vikter?

Det finns fördelar och nackdelar med både fria vikter och maskiner. Ta reda på mer om det här.

Maskiner 

Fördelar

+ Maskiner är lätta att använda – det finns som regel en instruktion på dem som visar hur du ska göra.

+ Det är lättare rent tekniskt och därmed mindre risk för akuta skador.

+ Du kan träna med tyngre belastning utan att ta hjälp av andra.


Nackdelar

- Rörelsen sker oftast i en fastlåst bana och med ett begränsat rörelseutslag.

- Du tränar inte balans, koordination, stabilitet och motorik lika effektivt som med fria vikter.

Fria vikter

Fördelar

+ Fria vikter tillåter en fri rörelsebana och ett maxat rörelseomfång – full range of motion. Det ger i sin tur ett bättre träningsutbyte.

+ Du aktiverar fler av de små musklerna som stabiliserar de större musklerna. Det gör träningen och rörelserna mer allsidiga och funktionella. Därmed har du nytta av din ökade styrka även i andra sporter och vid vanliga vardagsaktiviteter.

+ Du förbättrar i högre grad din koordination och motorik.


Nackdelar

- Det är större krav på tekniken och det krävs övning innan du kan träna med tunga vikter.

- Du kan behöva instruktioner för att göra övningarna på rätt sätt.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Känner du dig otrygg att springa i mörkret?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: