© Colourbox

Viktminskning utan hunger - del 3

MAGERT FLÄSKKÖTTDärför mättar detKöttet innehåller proteiner av högsta kvalitet. Samtidigt är de magra delarna relativt fattiga på fett och därmed nästan utan kalorier. Näringsinnehåll per 100 gramEnergi: 107 kcal Protein: 22,2 gFett: 1,9 g Kolhydrat: 0 g Fibrer: 0 gBra alternativ Magra skivor av oxe och kalv har samma egenskaper som grisköttet. Detsamma gäller pålägg baserat på samma typer av kött, som t.ex. rostbiff och hamburgare. FULLKORNSRÅGBRÖDDärför mättar det

14 december 2010

MAGERT FLÄSKKÖTT

Därför mättar det

Köttet innehåller proteiner av högsta kvalitet. Samtidigt är de magra delarna relativt fattiga på fett och därmed nästan utan kalorier.

Näringsinnehåll per 100 gram

Energi: 107 kcal Protein: 22,2 g Fett: 1,9 g Kolhydrat: 0 g Fibrer: 0 g

Bra alternativ

Magra skivor av oxe och kalv har samma egenskaper som grisköttet. Detsamma gäller pålägg baserat på samma typer av kött, som t.ex. rostbiff och hamburgare.

FULLKORNSRÅGBRÖD

Därför mättar det

Brödet är mycket fiberrikt och ger därför bra fyllnad i magen. Samtidigt måste det tuggas flera gånger, vilket snabbt sätter igång mättnadskänslan.

Näringsinnehåll per 100 gram

Energi: 204 kcal Protein: 5 g Fett: 1,2 g Kolhydrat: 47 g Fibrer: 8,1 g

Bra alternativ

Andra sorters fullkornsbröd mättar lika bra. Fullkornsbröd med hela rågkorn är dock överlägsen i sin mättnadskänsla.

MAGER HÅRDOST

Därför mättar den

Med ett proteininnehåll som matchar de bästa köttbitarna, så garanteras en strid ström av av mättnadssignaler till hjärnan. Väljer du en mycket mager ost, blir kaloriinnehållet minimalt.

Näringsinnehåll per 100 gram

Energi: 224 kcal Protein: 28,4 g Fett: 12,1 g Kolhydrat: 0,5 g Fibrer: 0 g

Bra alternativ

Det finns flera magra ostar med liknande egenskaper. Söker du efter en ost med maximalt 20% fett, är du på den säkra sidan. Välj mellanlagrade ostar, om du vill att de ska smaka mer.

KOKTA POTATISAR

Därför mättar den

De relativt många kolhydraterna stabiliserar blodsockret och ger hjärnan bränsle. Samtidigt är vatteninnehållet i kokta potatisar så högt, att energitätheten är betydligt lägre än i t.ex. ris och pasta.

Näringsinnehåll per 100 gram

Energi: 81 kcal Protein: 1,9 g Fett: 0,3 g Kolhydrat: 18,3 g Fibrer: 1,4 g

Bra alternativ

Andra rotfrukter som rödbeta, palsternacka och svartrot mättar på samma sätt alldeles utmärkt i förhållande till kaloriinnehållet.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: