mand spiser melon, glad, grøn, closeup
© Colourbox

Viktminskning utan hunger

Du är man och du är inte skapt till att svälta. Tvärtom så gillar du att äta dig mätt, men du vill heller inte släpa runt på för många extra kilon. Här är lösningen för dig...

14 december 2010

... ta för dig av matvaror som innehåller få kalorier, men som ger stor mättnads-känsla.

TONFISK

Därför mättar den

Tonfisk består i stort sett bara av protein och inget annat. Det håller kalorimängden nere samtidigt som hjärnan bombarderas av mättnadssignaler, när du äter fisken.

Näringsinnehåll per 100 gram

Energi: 121 kcal Protein: 27,5 g Fett: 1,1 g Kolhydrat: 0 g Fibrer: 0 g

Bra alternativ

Istället för färska filéer kan du äta tonfisk i vatten. Annan mager fisk som sej, rödspätta och torsk delar många av tonfiskens fördelar även om de inte kommer i närheten av dess höga proteininnehåll.

HONUNGSMELON

Därför mättar den

Huvudingrediensen är vatten, därför kan du äta massor med meloner utan att få i dig för många kalorier.

Näringsinnehåll per 100 gram

Energi: 23 kcal Protein: 0,6 g Fett: 0,2 g Kolhydrat: 5 g Fibrer: 0,7 g

Bra alternativ

Andra meloner, men även vanliga grönsaker som gurka, tomat och paprika har samma kvalitéer

LÄTTYOGHURT

Därför mättar den

Proteininnehållet är ganska högt jämfört med andra surmjölksprodukter. Fettinnehållet är lågt, och det finns inget tillsatt socker så därför blir mättnadsvärdet mycket högt.

Näringsinnehåll per 100 gram

Energi: 50 kcal Protein: 5,8 g Fett: 1,5 g Kolhydrat: 3,3 g Fibrer: 0 g

Bra alternativ

Mycket proteinrika varianter som t.ex. kesella, är något tjockare i konsistensen och passar därför bäst till en smoothie. I gengäld är de svåra att matcha när det gäller proteininnehållet.

Tema

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: