Vid denna tidpunkt ska du träna om du vill gå ned i vikt

En studie indikerar att det spelar stor roll vid vilken tidpunkt man tränar om man vill gå ned i vikt.

15 augusti 2016 av Julie-Elsebeth Crone Johannesen

All typ av träning är inte lika effektiv, åtminstone inte om man vill gå ned i vikt. Förutom att en del sporter är effektivare än andra när det gäller att bidra till viktnedgång, så visar en studie att det också spelar stor roll vid vilken tidpunkt man tränar.

Studien

I den belgiska studien deltog 28 friska och unga män. Männen ökade under en sexveckorsperiod sitt kaloriintag med 30 procent per dag, och de intog varje dag 50 procent mer fett än de tidigare hade gjort.

Hälften av männen motionerade knappt alls, medan hälften tränade hårt varje dag. Hälften av de sistnämnda tränade innan de åt frukost, medan hälften tränade efter frukost.

Studien visade, föga överraskande, att de som inte tränade utan bara intog mer kalorier, gick upp strax under tre kilo i vikt. Gruppen som åt frukost innan de tränade gick också upp i vikt – dock bara hälften så mycket som den nyss nämnda gruppen.

Den sista gruppen som tränade innan frukost, gick inte upp i vikt. De hade därmed kunnat inta fler kalorier och tränat lika mycket som de andra – utan att för den skull gå upp i vikt.

Studien var liten, och männen var unga, men studien indikerar att det kan vara en fördel att träna på tom mage. Man tror att det kan bero på att fettförbränningen i kroppen då blir effektivare och pågår en längre tid. Om det är så kommer man nu att undersöka närmare.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Har du behållt formen under vintern?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: