© Colourbox

Underhållsfasen

Det är nu som slutprovet ska avläggas, för nu ska du nämligen hålla fast vid så många av de smala rutinerna att vikten stannar där den är.

19 december 2011

Oavsett om du har valt att köra viktminskningen som en enda lång process utifrån små livsstilsförändringar, eller om du kör den som en tvådelad process, där du bantade tufft i början, så kommer du förr eller senare till en punkt där vikten ska stabiliseras.

Egentligen är det för att du kommit i mål och inte ska bli av med mer. Men det kan också hända att du märker att du inte längre har motivation nog för att göra den extraordinära insats som krävs för att du ska gå ner i vikt.

I bägge fallen gäller det att erkänna att det är nu som slutprovet ska avläggas, för nu ska du nämligen hålla fast vid så många av de smala rutinerna att vikten stannar där den är.

Det är naturligt att lätta på de kostmässiga restriktionerna, nu när du inte längre satsar stenhårt på en viktminskning, men se upp – risken att lägga på sig något eller alla kilona igen är överhängande om du inte bevarar ditt fokus. Plocka fram papper och penna igen och skriv ner svaren på följande frågor: Vilka restriktioner vill jag släppa på i min nya viktstrategi? Vilka av mina nya vanor fungerar bra och kan fortsätta utan vidare? Hur ska jag undvika att vikten ökar igen?

Var ärlig mot dig själv och se sanningen i vitögat, för det är bara med en genomtänkt taktik som du kan bibehålla din nya vikt. Även om du ännu inte har nått ditt ursprungliga mål är det viktigt att inte bara släppa allt nu. Om du kan bibehålla din nuvarande vikt gör det inget om du tar en paus, för då kör du bara vidare mot din önskevikt när du har fått tillbaka lusten och motivationen att fortsätta gå ner i vikt.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: