© iStockphoto

Tre ENKLA tips för att undvika lunchens alla kalorifällor

Om du vill äta nyttigare och minska lite på kaloriintaget, så visar ny forskning ett par genvägar.

2 augusti 2016 av Hans Westhausen Gottlieb

Du har säkert redan hört talas om rådet att aldrig handla i matbutiken på tom mage, eftersom det ofta medför att fler onyttiga varor följer med i matvarukorgen. Samma mekanismer gäller i samband med lunchen, visar ny amerikansk forskning.

Beställ din måltid i förväg: i en studie vid Carnegie Mellon University undersökte forskarna lunchbeställningar från de anställda på ett företag med knappt 700 medarbetare.

De anställda kunde beställa sin lunch från kl. 7 på morgonen, och forskarna upptäckte att för varje timme extra som gick mellan beställning och måltid så minskade kaloriinnehållet med 38.

Ät lunch tidigt: det är inte alla som har möjlighet att beställa lunch i förväg, men om man har en matbespisning i närheten så kan det vara bra att gå dit och äta lunch relativt tidigt.

I en studie från University of Pennsylvania delades ett antal studenter vid ett universitet in i två grupper, där den första gruppen fick välja sin lunchmåltid senast en timme innan de skulle äta lunch och den andra gruppen fick välja lunchrätt i direkt anslutning till lunchen.

Måltiderna i den första gruppen innehöll i snitt 890 kalorier, medan den andra gruppen valde måltider som innehöll i snitt 999 kalorier.

Börja med sallad och grönsaker: om du äter lunch i en matbespisning och ska välja mellan flera olika matvaror, så börja med att lägga på sallad och grönsaker på tallriken.

En studie vid Cornell University visar nämligen att det inte bara leder till en totalt sett nyttigare måltid, utan också till en kalorisnålare sådan.

Källa: Journal of Marketing Research

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: