© Scanpix

Tre bantningstips som är ute

En del bantningstips vet man fungerar, men här är tre råd som du inte ska följa.

Kolhydrater gör inte att man går upp i vikt

Det här var ett av de vanligaste bantningstipsen på 90-talet och i forskarkretsar pågick en livlig diskussion om huruvida socker påverkade vikten eller ej.

Debatten handlade om kroppens förmåga att omvandla socker till fett – något som en del forskare påstod var omöjligt. I medierna framstod det som om det var ofarligt att stoppa i sig en massa socker, även om alla forskare var eniga om att socker indirekt kunde göra att man gick upp i vikt eftersom fettförbränningen blev sämre.

I dag är de flesta överens om att för mycket socker gör att man går upp i vikt – både direkt och indirekt.

En kalori är en kalori

En populär viktminskningsmetod går ut på att räkna ut hur många kalorier som intas och hur många som förbränns. Den metoden duger dock inte eftersom studier visar att vikten påverkas av mycket mer än bara enkel kaloriberäkning.

T.ex. gör 100 kalorier från fett att man blir ca 25 procent tjockare jämfört med 100 kalorier från protein. Och träningen påverkar inte bara kaloriutbytet medan man tränar utan också i många timmar efteråt – ja t.o.m. under resten av livet om man väljer att fortsätta träna.

Frukt gör att man går ned i vikt

Frukt är rik på vitaminer, fibrer och vatten och därför kan man äta obegränsad mängd frukt. Så trodde man tills för inte allt för många år sedan. Frukt innehåller dock lika mycket socker som samma mängd Coca-Cola.

Även om frukt är nyttigare än läskedryck så är kalorierna långt ifrån gratis.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: