Kaloriförbränning - testa din kaloriförbränning
Räkna ut din kaloriförbränning

Hur många kalorier har du gjort av med under löprundan eller på gymmet? Pröva vår räknare och få reda på det.

Test: hur mycket förbränner min träning

Hur står det till med din kaloriförbränning? Testa vår räknare och ta reda på hur mycket du förbränner i samband med en rad aktiviteter. Se t.ex. hur många kalorier du förbränner vid löpning, städning och tyngdlyftning.

10 januari 2017

Kaloriförbränning

Hur många kalorier förbränner du under en halvtimmes löpning, två timmars cykling, en hel eftermiddags vedhuggning – eller 20 minuters hett sex? Fyll i dina uppgifter och få svaret här.


Räkna ut din kaloriförbränning när du tränar:

Kaloriförbränning och muskler

Om du vill öka din kaloriförbränning är det bra att styrketräna. Din muskelmassa har nämligen stor betydelse för din kaloriförbränning.

Till skillnad från konditionsträning, då du främst förbränner kalorier medan du svettas, är styrketräning också bra för din kaloriförbränning när du inte är igång och tränar.

När du styrketränar ökar du din muskelmassa. Därmed ökar du också din proteinmassa och proteinomsättning i musklerna.

Med andra ord förbränner stora muskler fler kalorier jämfört med små och otränade muskler.

Andra faktorer som t.ex. ämnesomsättningshormoner och mättnadssignaler kan också påverka din kaloriförbränning.


Mat och dryck som ökar kaloriförbränningen

  • Jalapeno: Starka chilifrukter, t.ex. jalapenos, innehåller mycket av det aktiva ämnet kapsaicin, som kan öka din kaloriförbränning.
  • Fullkornspasta: Fiberrik kost, t.ex. fullkornspasta, sätter extra fart på ditt matsmältningssystem och därmed också på din kaloriförbränning.
  • Tonfisk: Din kropp gör av med mer energi på att bryta ner protein istället för fett och kolhydrater. Det finns mycket protein i tonfisk, och därför är tonfisk bra för kaloriförbränningen.
  • Kaffe: Din kaloriförbränning ökar när du dricker kaffe. Det beror på det höga innehållet av koffein i kaffe.
  • Vatten: Så lite som två glas vatten kan enligt en tysk studie öka din kaloriförbränning.
  • Te: Precis som kaffe innehåller te också koffein, men i te finns även andra ämnen som anses vara bra för ämnesomsättningen.


Så kan du också öka din kaloriförbränning

Med ett par små, enkla vardagstips kan du också öka din kaloriförbränning.

Du kan t.ex:

  • Använda ett höj- och sänkbart bord på jobbet och stå upp och jobba (om du nu har ett sånt bord)
  • Ta trapporna i stället för hissen
  • Se en riktigt läskig skräckfilm 
Få ut ännu mer av din styrketräning! I Aktiv Träning får du vägledning, bra råd och tips för din träning. Klicka här och få vårt specialerbjudande på 3 tidningar och VALFRI TRÄNINGSTRÖJA från Craft eller Kari Traa. ENDAST 99:50 kr + 49:50 kr i porto och exp.avg.


Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad gör dig mest motiverad att träna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: