© iStockphoto

Så gör du för att äta MINDRE

Ny forskning indikerar att intensiv motion efter hjärnarbete kan leda till ett mindre kaloriintag.

30 augusti 2016 av Hans Westhausen Gottlieb

Om du är en person som har ett mentalt krävande jobb – och du samtidigt har en önskan om att begränsa kaloriintaget – så är det bra om du löper eller cyklar hem innan du slår dig ned vid middagsbordet.

Ny forskning från University of Alabama visar nämligen att ett intensivt HIIT-pass kan begränsa kaloriintaget vid den efterföljande måltiden.

I försöket fick 38 studerande skriva ett krävande examensprov. Efteråt fick hälften av försökspersonerna koppla av medan de andra genomförde ett HIIT-pass på löpband i 15 minuter. Därefter fick alla äta en lunchbuffé med pizza.

Veckan innan hade studenterna dessutom fått koppla av i 35 minuter utan att ha utfört något examensprov eller motionerat, varefter de fick äta från pizzabuffén.

Åt 125 färre kalorier Resultatet visade att den grupp som skrev examensprovet och kopplade av efteråt, åt 100 kalorier mer än gruppen som hade ätit utan att ha gjort något examensprov. Träningsgruppen intog däremot i snitt 25 färre kalorier än när de bara hade kopplat av i 35 minuter utan att ha gjort något examensprov före.

Enligt forskarna är mönstret detsamma från tidigare försök där testpersonerna också ätit mer efter att de ägnat sig åt hjärngymnastik.

Det är dock första gången som det påvisas en signifikant skillnad i energiintaget mellan personer som utför en mentalt krävande uppgift och sedan äter, jämfört med personer som utför en mentalt krävande uppgift, motionerar och sedan äter.

Källa: Medicine & Science in Sports & Exercise

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Gör du något extra för att bli fit till badsäsongen?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: