Hungrig efter träning? Forskare har undersökt om långa löprundor gör att man frossar i kalorier efter träning. © Ryan J. Lane/iStockphoto

MYT ELLER INTE? Äter du mer för att du löptränar?

Ny forskning har tittat på myten om att vi rensar kylskåpet efter tuffa träningspass, och att vi därmed stoppar i oss lika många kalorier som vi nyss förbränt.

12 april 2016 av Hans Westhausen Gottlieb

Du har säkert hört talas om att konditionsträning inte är det bästa sättet om man vill gå ned i vikt. Skälet till det skulle vara att hård träning ökar aptiten och gör att man äter minst lika många kalorier som man förbrände under träningen.

Den myten har dock engelska forskare nu tagit hål på. I två försök vid Loughborough University undersökte forskarna sambandet mellan motion och aptit.

Löpträning påverkar hungerhormoner

I det ena försöket fick en grupp med kvinnliga försökspersoner mat som motsvarade deras kaloribehov under en inaktiv dag. En annan dag fick de lika mycket mat, men fick därefter löpa i 90 minuter i ett jämnt tempo. En tredje försöksdag gav forskarna dem mindre mat genom att ta bort det antal kalorier som de förbrände under ”löpträningsdagen” från deras matranson.

På så sätt motsvarade den tredje dagen en dag i en bantningskur, då man minskar ned på det dagliga kaloriintaget.

Efter var och en av de tre försöksdagarna serverades försökspersonerna en buffé, där de fick äta hur mycket de ville. Forskarna registrerade hur mycket mat som försökspersonerna åt av buffén varje dag, samtidigt som de mätte koncentrationen av aptitreglerande hormoner i blodet.

Ingen skillnad på aptiten hos män och kvinnor

Resultatet visade att försökspersonerna var hungrigare den dag då de fick mindre mat, vilket gjorde att dem åt mer av buffén. De hade också högre koncentrationer av det hormon som främjar hungerkänslor.

När försökspersonerna däremot hade varit ute och sprungit kunde forskarna däremot se en högre koncentration av det hormon som begränsar aptiten, och försökspersonerna åt mindre av buffén jämfört med de dagar då de inte hade motionerat.

Liknande resultat kom fram då forskarna vid ett annat försök mätte kaloriintaget och hormonnivåerna hos 10 män och 10 kvinnor under en dag med 60 minuters löpning respektive under en dag utan aktivitet.

Även då var slutsatsen tydlig: motion ökar mängden av aptitdämpande hormoner och gör inte att man överäter efter träning.

Källa: Medicine & Science in Sports and Exercise

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Har du behållt formen under vintern?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: