© Colourbox

Lyft vikter och gå ned i vikt

Styrketräning ger effektiv viktnedgång. Nya rön visar att man förbrukar dubbelt så många kalorier än vad man tidigare trott.

Styrketräning

passar inte bara bra för de som är på jakt efter stora muskler. Hälsovinsterna har påvisats många gånger förr, men nu visar en ny studie att styrketräning kan leda till att man även kan gå ned rejält i vikt.

Hittills har styrketräning ansetts vara en lågintensiv sport eftersom belastningen på cirkulationssystemet antagits varit låg. Att styrketräning ger muskler har aldrig varit ifrågasatt, däremot har det varit mer tveksamt om antalet kalorier som förbrukats. Enligt en ny studie från Arizona State University har den frågan nu fått ett svar.

Forskarna beräknade kaloriförbrukningen under styrketräning mot bakgrund av det explosiva arbete och de pauser som kännetecknar träningsformen. Och studien ger ett överraskande svar. Kaloriförbrukningen är faktiskt dubbelt så hög som hittills antagits och det gör att styrketräning ligger på samma nivå som lugn löpning och cykling, simning samt fotboll.

Forskarna studerade fyra övningar: armhävningar, utfallssteg, armdrag och situps. Helkroppsövningar som de tre första gav extra hög kaloriförbrukning. Det finns därför all anledning att tro att knäböj, marklyft och liknande övningar också sätter fart på kaloriförbrukningen.

ÖVNINGARNA SOM FÖRBRUKAR FLEST KALORIER
Armdrag Utfallssteg Armhävningar Situps
9,95 kcal/min 9,33 kcal/min 8,56 kcal/min 7,29 kcal/min

Som jämförelse: löpning i 6 min. per km förbränner 11 kcal/min.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: