Gå ned i vikt med promenader

Forskning visar att promenader kan vara ett effektivt sätt att gå ned i vikt. Se här hur du blir av med dina överflödiga kilon.

25 maj 2016 av Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Vill du gå ned några kilo i vikt så finns det många bra alternativ till gymmet eller spinningpassen. Forskning visar att bl.a. promenader kan hjälpa dig en bra bit på väg till att uppnå ditt mål.

En rel="nofollow"> brittisk studie har tittat på huruvida all slags motion ger lika bra stor effekt på vikten. Det visade sig att de personer som motionerade med regelbundna promenader, rent allmänt vägde mindre än både de som löptränade, simmade och cyklade.

Här har vi valt ut fem bra tips som gör promenaderna ännu effektivare.

Så går du ned i vikt med promenader

1. Välj rätt utrustning

En promenader kräver ingen särskild utrustning, men tänk på att använda ett par bra träningsskor samt svettabsorberande kläder.

2. Skydda din hud

Om långa promenader har en tendens att irritera huden på innerlår, armar, hals eller bröstvårtor, så är det bra om du smörjer in dig med vaselin på utsatta kroppsdelar.

3. Gå raskt

Höj tempot en aning, men inte mer än att det känns behagligt.

4. Få in promenaderna i din vardag

Du kan lätt komma upp i 30–60 minuter långa promenader varje dag om du passar på att t.ex. gå till dina möten eller till mataffären.

5. Följ dina framsteg

Se till att notera varje gång du tar en promenad, och skriv ned din tid. Det kommer att hjälpa dig att hålla lusten vid liv. Lycka till!


Få ut mer av din träning! Få djupgående information om relevanta träningsövningar med Aktiv Träning. Just nu får du 3 nr av Aktiv Träning + träningströja från Craft för 99,50 kr HÄR.



Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: