Fyra gyllene tips till hur du får bort ”kärlekshandtagen”

Många kämpar för att få bort de så kallade kärlekshandtagen som sitter ovanför höfterna. Vi har sammanställt de bästa tipsen till hur man får bort det envisa fettet!

27 september 2016 av Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Du känner kanske igen känslan av att du kämpar på i gymmet, och får resultat som syns på flera ställen på din kropp – men inte på dina kärlekshandtag.

Det beror på att enbart träning inte kan få bort det envisa fettet ovanför midjan. Om man tränar de kroppsdelarna extra hårt så kommer man ”bara” att stärka musklerne under fettet, men det syns tyvärr inte utifrån.

Vi har sammanställt en lista med bra tips för att få bort fettet ovanför höfterna.

Ät nyttigt fett

Livsmedel som exempelvis avokado, nötter och fisk innehåller fett som är bra för oss. Rådet är att 25–30 % av ditt dagliga kaloriintag bör komma från livsmedel som dessa.

Skippa socker och raffinerade kolhydrater

Ersätt socker med färsk frukt och bygg upp din kost med främst grönsaker, fullkorn och fettsnålt kött.

Gör en lista med aktiviteter som förbränner 100 kalorier extra

Se till att smyga in aktiviteter i din vardag som förbränner 100 kalorier extra – eller som sparar in 100 kalorier. Det kan exempelvis vara:

  • Gå en omväg på 2 kilometer
  • Simma i 15 minuter
  • Använd senap istället för majonnäs
  • Tvätta bilen
  • Ta trapporna hela dagen
  • Skippa det översta brödet på din sandwich

Gör plankan

Den statiska plankan är perfekt träning för hela kroppen, inklusive kärlekshandtagen. Du kan dessutom få ännu bättre effekt om du kombinerar övningen med sidoplankan, där du tar stöd på ena armen och rör höften ned mot marken. Det tränar precis de kroppsdelar som du vill komma åt.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Har du behållt formen under vintern?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: