© Istock

Är promenader tillräckligt effektiva?

Jag behöver gå ned några kilo innan jag kan börja löpträna. Är promenader effektiva? Hur långt och hur snabbt måste jag gå för att det ska ha effekt på min vikt och hälsa?

Långa vandringar och raska promenader är utmärkt motion, som både stärker hälsan och ökar kaloriförbränningen. Folkhälsoinstitutet rekommenderar dagliga promenader i en halvtimme i ett raskt tempo för att minska risken för t.ex. hjärt-kärlsjukdomar och typ 2-diabetes.

Många hälsoexperter har översatt den rekommendationen till de 10 000 steg alla människor bör ta varje dag och som du säkert hört talas om. Om du vill ha de 10 000 stegen som mål för din träning kan en stegräknare vara ett bra och motiverande träningsredskap.

Om promenaden ska ingå i en bantningskur bör du dock satsa på att gå längre – cirka 16 000 steg per dag (motsvarande en promenad på cirka en mil) är ett bra mål.

En man på 90 kilo förbränner 400–500 kalorier om han tar 16 000 steg. Det är lika många kalorier som man förbränner om man springer 30–40 minuter i ett måttligt tempo. Även om promenader tar längre tid ger de bra och skonsam motion.

Vill du få ännu fler tips för att få bukt med magfettet ska du läsa Aktiv Träning. Där får du veta allt om de senaste metoderna för varaktig viktminskning. Klicka här och få vårt specialerbjudande på 3 tidningar för ENDAST 89:–.

Kanske är du nyfiken på ...

Läs också

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: