© Scanpix

Träna lugnt – och snabbt

Tips 2: Träna lugnt – och snabbt.

Vad går det ut på Många har gjort misstaget att de tränat så hårt att de blivit vrålhungriga efteråt och därför har de ätit mer mat än de annars skulle gjort. För att gå ned i vikt är det bra att träna så att man förbränner mer kalorier, men inte så att hungern ökar under timmarna efteråt.

Skippa de medelhårda träningspassen då du pressar dig med alltför ansträngda andetag. Om pulsen alltid ligger på gränsen till vad du klarar av, så tvingas kroppen främst att använda kolhydrater som bränsle. Det påverkar både blodsockret och muskeldepåerna och ökar hjärnans hungersignaler.

Vad ger det dig Genom att träna i rätt tempo förbränner du en massa kalorier utan att du behöver bli hungrig efteråt. Dessutom kommer du att förbättra din uthållighet så att du blir en bättre löpare.

Hur ska du göra Strunta i de medelhårda träningspassen. Du går ned mest i vikt om du kör långa och lugna träningspass med en låg och kontrollerad puls. Per minut förbränner du mindre jämfört med om tempot är högt, men i gengäld är det främst kroppens fettdepåer som du tär på. Överviktiga har tillräckligt med fett för att kroppen inte ska svara med ökade hungerkänslor.

Tips Om du är van vid att träna kan du gärna sprintträna som ett komplement 1–2 gånger i veckan då du under 20–30 sekunder per gång kör allt vad du orkar. Undersökningar visar att explosiv träning stimulerar såväl styrkan som konditionen. Du förbränner även mindre med kolhydrater, så aptitmässigt är det en betydligt snällare träningsform jämfört med medelhårda träningspass.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Har du behållt formen under vintern?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: