Träna hårt – och gå ned i vikt när du vilar efteråt

En ny amerikansk studie visar att förbränningen fortsätter i 14 timmar efter ett träningspass. Men det gäller att träna tillräckligt hårt.

17 maj 2011

Ju hårdare du tränar, desto bättre blir efterförbränningen i kroppen när du har tränat klart. Det har varit känt sedan länge. Forskarna har dock varit oense om graden av efterförbränning. Men enligt en ny amerikansk studie från universitetet i Boone, North Carolina, så är effekten både omfattande och långvarig.

Vid universitetet undersöktes kaloriförbränningen hos 10 yngre män direkt efter att de hade tränat i 45 minuter på en motionscykel. Under träningen förbrände de unga männen i genomsnitt 519 kcal. Efter träningen upptäckte forskarna att testpersonernas förbränning var högre än normalt i hela 14 timmar. Eller rättare sagt förbrände de 37 procent mer kalorier jämfört med vad de skulle ha gjort om de inte hade tränat.

Studien visar också att effekten i hög grad beror på hur hårt man tränar. En lugn joggingrunda ger inte särskilt mycket. Det är inte förrän man tränar med en intensitet på mer än 80 procent av maxpulsen som efterförbränningen ökar på allvar. Det innebär rätt tuffa träningspass där man både blir rejält svettig och så pass andfådd att man inte klarar av att prata i hela meningar medan man tränar.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: