Cookie- och Sekretesspolicy
Små förändringar i vardagen gör att du kan gå ned i vikt

Små förändringar i vardagen gör att du kan gå ned i vikt

Du behöver varken äta mindre eller träna mer för att gå ned i vikt. Dina överflödiga kilon kan du lätt få bort med några enkla kom ihåg-regler i vardagen.

  • Av Julie-Elsebeth Crone Johannesen
  • 06-04-2016

Upplever du också att du släpar runt på några kilon för mycket? Och trots att du tränar regelbundet och äter bra så uteblir viktnedgången.

Dessa enkla regler i vardagen kan kanske hjälpa dig med att äntligen bli av med dina extra kilon.

1. Gör tevesoffan till ett matfritt område. På så sätt sitter du inte och småäter i tid och otid bara för att du inte använder armarna till mer än att zappa med fjärrkontrollen.

2. Se på din träning som en social aktivitet och bestäm gemensamma träningstider med dina kompisar.

3. Se till att du dricker tillräckligt med vatten. Om magen börjar kurra vid udda tidpunkter så drick ett glas vatten och se om du egentligen inte bara var törstig.

4. Undvik flytande socker. Det är den skadligaste typen av socker och den som gör att man går upp mest i vikt. Inom kort kommer du att märka att du inte har något behov av att dricka läskedryck varje dag.

5. Sluta att tvinga dig själv till gymmet om du innerst inne hatar det. Prova i stället en fysisk aktivitet som du älskar! Kanske passar cykling, löpning, klättring, extremlöpning eller något annat bättre för dig.

6. Undvik att bege dig hemåt innan du börjar träna. Annars finns det risk att du skjuter upp träningspasset och sjunker ned i tevesoffan istället.

7. Belöna dig själv för dina insatser både när det gäller träning och nyttig kost. Ett konstant dåligt samvete är ingen bra utgångspunkt om man ska lyckas gå ned i vikt.

8. Drick svart kaffe eller se till att hälla i den fettsnålaste mjölken. Var särskilt uppmärksam med kaffe från automat eftersom det ofta innehåller feta mjölkprodukter samt socker.

9. Skippa rulltrappan och hissen. Den lilla förändringen kommer på sikt göra att du blir mer aktiv utan att du tänker särskilt mycket på det.

Mer inom samma område

NYHETSBREV

Få gratis nyhetsbrev med massor av träningstips.

Mest läst
Så mycket förbränner du

Så mycket förbränner du

Träning och viktminskning |

Hur mycket förbränner du egentligen när ...

Gör testet nu
Test: Är du överviktig?

Test: Är du överviktig?

Viktminskning |

Kolla ditt BMI – är du för tjock, mager ...

Testa ditt BMI
Så många kalorier behöver du

Så många kalorier behöver du

Viktminskning |

Hur många kalorier behöver du under en ...

Testa det här
Smala människors hemligheter

Smala människors hemligheter

Viktminskning |

Ta över smala människors vanor så är du ...

Läs mer
Nytt
FORSKNING: Feta ostar gör dig inte fet

FORSKNING: Feta ostar gör dig inte fet

Viktminskning |

Vill du hålla den slanka, hälsosamma ...

Läs mer
Gå ned i vikt genom att äta mellan dessa tider

Gå ned i vikt genom att äta mellan dessa tider

viktnedgång |

Tajmningen betyder allt. Även när det ...

Läs mer
7 bra matvaror som minskar bukfettet

7 bra matvaror som minskar bukfettet

Viktminskning |

De här sju matvarorna håller dig också ...

Läs mer
Så mycket förbränner du

Så mycket förbränner du

Träning och viktminskning |

Hur mycket förbränner du egentligen när ...

Gör testet nu
Drick vin på kvällen och gå ned i vikt

Drick vin på kvällen och gå ned i vikt

Diet |

Lagom mycket vin på kvällen ger ...

Läs mer