© Colourbox

Skippa de flytande kalorierna

Läsk, saft, chokladdryck, öl och vin är flytande kalorifällor som är så lättsmälta att de knappt mättar.

17 augusti 2010

Det kan därför finnas väldigt mycket att spara på att byta ut de kaloririka dryckerna mot vatten eller kaffe och te utan socker. Kom ihåg att även nyttiga saker som juice och mjölk snabbt fyller på kalorikontot.

Det är inte bara dryck, utan även finfördelad mat som lurar aptiten. Du kan som tumregel utgå ifrån att ju mer finfördelad din mat är, desto snabbare bryts den ner och desto sämre mättar den. Strukturen har stor betydelse för mättnaden. Fasta födoämnen, t.ex. en lätt blancherad morot, tar längre tid att smälta än en bit sönderkokt morot. Den fasta konsistensen och de komplexa matsmältningsprocesserna gör att maten stannar längre i magen. Det ger en längre mättnadskänsla. Mycket kostfibrer har samma effekt. Fibrerna försvårar matsmältningsenzymernas arbete, samtidigt som fibrerna binder vätska och ökar matens volym.

Alkohol och bantning är en riktigt dålig kombo. Utöver att alkohol är rikt på kalorier stimulerar i synnerhet vin aptiten. Alkohol ökar smakupplevelsen, får oss att slappna av och dämpar det dåliga samvete som annars skulle ha fått oss att avsluta måltiden tidigare.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Skulle du kunna tänka dig att anlita en personlig tränare?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: