Scanpix 6 gyldne slankeråd
© Scanpix

Sex superbra bantningstips

Vi ger dig de bästa och mest väldokumenterade bantningstipsen.

Vad går det ut på Kolhydrater är effektivt när man tränar hårt. Men kroppen har svårt för att hantera för stora mängder av sockerämnet. Nöj dig därför med att täcka ditt verkliga behov.

Vad ger det dig Genom att minska kolhydratintaget blir det lättare för kroppen att hålla ett stabilt blodsocker. Om blodsockret inte åker upp och ned, så undviker du att kroppen lagrar in överskottskalorier i magens fettdepåer. Om du äter färre kolhydrater får du helt enkelt en platt mage snabbare.

Hur ska du göra Börja med att välja bort godis, läsk och andra sockerbomber i din vardag. Minska därefter ditt intag av spannmålsprodukter; det gäller även nyttigt fullkorn. Helst ska måltiderna vara helt fria från spannmål så att du i stället får i dig kolhydraterna via stora mängder grönsaker och 300–400 gram frukt per dag.

Enda undantaget är måltider som du äter direkt efter att du tränat. Då – och endast då – bör du äta rejält med potatis, pasta eller ris, så att du snabbt fyller på muskeldepåerna och stabiliserar blodsockret. En tumregel är att 10 minuters lågintensiv eller måttligt hård träning ger plats för fem gram extra kolhydrater. Det finns cirka 5 gram kolhydrater i t.ex. 40 gram frukt, 10 gram bröd eller i 7 gram pasta alt. ris.

Tema

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Skulle du kunna tänka dig att anlita en personlig tränare?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: