© iStockphoto

Sex genvägar till en lyckad viktnedgång

Det kan vara svårt att bli av med överflödiga kilon. Dessa sex enkla råd hjälper dig att uppnå din drömvikt – och förhindra att kilona kommer tillbaka igen!

9 september 2016 av Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Det krävs mycket jobb för att bli av med övervikten för gott. Vi har sammanställt en lista med sex gyllene regler som gör att vägen till drömvikten blir lite mindre krokig och besvärlig.

Ingen har det precis som du.

Det som fungerar för andra, fungerar inte nödvändigtvis för dig. Fokusera på vad DU får ut mest av.

Underlätta för dig själv att göra det rätta.

När du vet vad som fungerar för dig för att du ska gå ned i vikt, så gör det lätt för dig själv. Undvik att ha chipspåsar hemma eller planera in din träning direkt efter jobbet om det är det som gör att din träning verkligen blir av.

Om det inte har någon effekt så kan du skippa det.

Låt det gå en vecka till, men om du inte märker något resultat av dina nya träningsrutiner efter en månad så är det dags att göra något.

Skriv ned allt.

För en kostdagbok så att du kan se exakt vad du äter under en dag. Tidigare studier har visat att de som skriver en sådan typ av dagbok i snitt går ned dubbelt så mycket i vikt som de som inte gör det.

Äpple-testet.

Är du verkligen hungrig – eller är du bara sugen på att tugga på något? Om du är hungrig på allvar, så kommer ett äpple att dämpa hungern. Om inte så är du inte hungrig på riktigt.

Belöna dig själv.

Skriv ned en lista med belöningar till dig själv som inte är mat, och som du kan ta fram när du förtjänar det. Det kan exempelvis vara att se en bra film, träffa en kompis eller planera en resa.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Planerar du semesterresan efter träningsmöjligheterna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: