Mand, der sover
© iStock

Så mycket sömn behöver du för att gå ned i vikt

Det är faktiskt lika lätt som det låter.

6 januari 2017 av Anna Sjöström

Det finns som bekant många metoder man kan använda för att gå ned i vikt. En av de lättaste metoderna är att se till att sova bra. Och det är precis vad ny forskning från King’s College i London visar vara avgörande för att man ska lyckas gå ned i vikt.

Undvik snabbmat och tomma kalorier

Forskningsresultatet, som baserar sig på analyser av 28 andra studier, visar att personer som i genomsnitt sov 3–5,5 timmar per natt intog 385 fler kalorier under efterföljande dygn, jämfört med personer som sov 7–12 timmar per natt. 

Dessutom visar analysen att de personer som sov färre timmar per dygn, hade en större benägenhet att inta tomma kalorier och fett från exempelvis chips och snabbmat.

Kroppen saknar energi

När man har sömnbrist bildar kroppen mer av hungerhormonet grehlin och mindre av mättnadshormonet leptin, vilket gör att man är benägen att äta mer. 

Kroppen uppmuntrar en till att äta mer eftersom den känner av att man har energibrist, vilket i och för sig också stämmer. Det går även att skylla på sömnbrist om man besöker den lokala pizzerian lite för ofta. Sömnbrist kan nämligen göra att man blir mer benägen att välja snabbmat eftersom vi förknippar det med mat som gör oss pigga.

Om du lättare vill gå ned några kilo i vikt bör du alltså sikta på att få 7–9 timmars sammanhängande sömn varje natt. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Brukar du skippa frukosten?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: