© Colourbox

Så lyckas du banta

För att kunna gå ned i vikt och behålla en lägre kroppsvikt så krävs det en rad olika livsstilsförändringar. Här är några av de bästa tipsen.

31 oktober 2011

Det visar ny forskning från Penn State College of Medicine. Forskarna kunde peka på flera olika framgångsfaktorer efter att ha studerat 1 165 personers vanor som påverkar vikten och en kvarstående viktnedgång. Här är några av de bästa tipsen.

Checklista för en lyckad viktnedgång:

  • Följ ett strukturerat bantningsprogram.

  • Sök information om viktnedgång, näringsrik kost och motionsaktiviteter.

  • Ät nyttiga mellanmål regelbundet.

  • Begränsa mängden med socker i både mat och dryck.

  • Planera måltiderna på förhand.

  • Undvik att hoppa över någon måltid - inte heller frukosten.

  • Utöva olika former av motionsaktiviteter.

  • Ägna dig åt motionsformer som du gillar.

  • Tänk på hur mycket bättre du kommer att må när du har gått ned i vikt.

Checklista för att hålla vikten: De som lyckades hålla sin nya, och betydligt lägre, vikt hade följt dessa råd:

  • Ät mat som innehåller lite kalorier, men mycket protein.

  • Gör motionen till en fast och regelbunden del av ditt liv.

  • Belöna dig själv för att du följer dieten och/eller för att du motionerar.

  • Glöm inte att det är viktigt att fortsätta hålla koll på vikten.

...

Aktiv Träning rekommenderar Får du i dig för många kalorier under dagen? Oavsett om du vill gå ner i vikt eller hålla vikten är I FORM Kostdagbok ett perfekt redskap för att få överblick över din kost och hålla koll på ditt dagliga kaloriintag. Testa I FORM Kostdagbok gratis i 5 dagar

Viktkontroll

Nya vanor och ändrade beteendemönster är viktigt för att kunna behålla en lägre vikt.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: