© Istock

Så lätt ökar du fettförbränningen med över 20 procent

Om du väljer rätt tidpunkt för din nästa måltid, kan du öka din fettförbränning utan att röra ett finger.

25 januari 2016

Äter du före eller efter träning? Ja, svaret på den enkla frågan kan ha en avgörande betydelse för hur mycket fett du förbränner i löpspåret eller på spinningcykeln. Du kan öka fettförbränningen med upp emot 22 procent, om du tajmar måltiden rätt i förhållande till träningen.

Och hur ska du då tajma måltiderna? Det beror helt på om du är man eller kvinna. För kvinnor ska måltiden ligga FÖRE träningen. Det ökar fettförbränningen med 22 procent.

För män gäller att de ska äta EFTER träning. Det ökar fettförbränningen med 8 procent.

Den markanta skillnaden mellan män och kvinnor beror på att män generellt har mer muskelmassa, och att musklerna lagrar kolhydrater som används som energikälla under träningen. Kvinnor är således biologiskt bättre byggda för att förbränna fett under intensiv träning.

Resultaten är baserade på en undersökning på universitetet i Surrey, Storbritannien.

Du kan få ännu fler tips på hur du håller dig frisk i vardagen med Aktiv Träning. Vi ger dig de senaste rönen inom kost och motion som hjälper dig att hålla motivationen uppe och få större utbyte av din träning. Klicka här och få vårt specialerbjudande på 3 tidningar för ENDAST 89:–.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: