Gå ner 5 kg på nolltid
Gå ner i vikt på nolltid

Bästa råden till hur man går ner i vikt på nolltid 

Så gör du för att gå ner i vikt på nolltid

Det kan vara svårt att hålla motivationen uppe för att gå ner i vikt om man inte ser några resultat. Vi har sammanställt de bästa råden till hur man går ner i vikt på nolltid.

31 januari 2017 av Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Det kan vara både jobbigt och irriterande att kämpa med sin kosthållning och träning varje dag, och inte gå ned i vikt med mer än 200 gram i slutet av veckan. Därför har vi sammanställt de bästa tipsen till hur man går ned i vikt på nolltid.

Så går du ner i vikt på nolltid 

Om man vill gå ner snabbt i vikt, så har både kosten och träningen stor betydelse. Det beror i grunden på att man går upp i vikt om man intar fler kalorier än man förbränner, medan man går ned i vikt om man intar färre kalorier än man förbränner.

Men om man nu vill gå ner i vikt så snabbt som möjligt, så är det i hög grad kosten man bör fokusera på. Här gäller det att äta massor av grönsaker och fylla på med olika typer av superfood som exempelvis ingefära, vitlök eller chili. Dessutom bör man undvika förädlade livsmedel och livsmedel som innehåller stora mängder socker och salt, och i stället köpa färska livsmedel.

Man bör också fokusera på att hålla sig till fiberrika kolhydrater, som t.ex. fullkorn och grova grönsaker. De fiberrika varianterna av kolhydraterna hjälper kroppen att hålla sig mätt längre, samtidigt som kalorivärdet blir lägre.

Protein – om du vill gå ner i vikt på nolltid

Fiberrika kolhydrater är bra för mättnadskänslan, men ännu bättre är det med protein. Dessutom är protein ett viktigt byggmaterial om man vill bygga muskler, och därför är ett varierat intag av protein mycket viktigt. Se därför till att äta massor av mager kyckling, fisk, skaldjur och ägg.

Därför är det bra att gå ner snabbt i vikt

Att snabbt gå ned i vikt är en metod som ofta får kritik eftersom många tror att man går upp lika snabbt i vikt igen. Studier visar dock att de som går ned mest i vikt de första 2–4 veckorna under en bantningskur, också är de som uppnår den största viktminskningen och även lyckas hålla sin målvikt. Det kan i sin tur bero på att man får blodad tand när man märker resultat.

Det kan alltså löna sig att ge järnet i början och sikta på att gå ner i vikt på nolltid om man vill uppnå en större viktminskning på lång sikt.

Snabb viktminskning kontra livsstilsförändring

När man har lyckats gå ner de önskade kilona, kan man dock inte bara återgå direkt till sina gamla vanor. För att upprätthålla den uppnådda viktminskningen bör man hålla kvar vid sina goda vanor. Dra ned på läsk, socker, förädlade livsmedel och salt i din kost.

Fokusera dessutom på att få cirka 8 timmars sammanhängande sömn varje natt och undvik att stressa till vardags.

Så får du plattare mage

Särskilt när det gäller magen har många en önskan om att bli av med en del av det överflödiga fettet. Om du vill att magen ska bli plattare så bör du undvika socker, alkohol, vitt bröd och ris samt potatis.

Ät dig istället mätt på grönsaker, magert kött, mjölk, ost, ägg och enkelomättade fettsyror – som exempelvis finns i nötter, avokado och olivolja samt fet fisk, som innehåller omega-3-fettsyror, D-vitamin och jod, vilka i kombination stimulerar kroppen att frigöra och bryta ned fettcellerna, som finns i magtrakten.

Gå ner 5 kg på rekordtid

Det varierar mycket mellan olika personer hur mycket man kan gå ned i vikt på exempelvis en vecka. Men om du vill ha bästa möjliga resultat kan du exempelvis följa denna lilla checklista.

  • Ät grapefrukt till frukost för att sätta fart på förbränningen och gå ned i vikt på nolltid
  • Ät magert kött och grova grönsaker till lunch
  • Ät exempelvis bönor, linser och magert kött eller fisk till middag 
  • Ät lite grapefrukt och några mandlar som snacks under dagen och på kvällen
  • Ät varierat så att din kropp får i sig rätt näringsämnen
  • Ät bara en portion till varje måltid och känn efter när du blir mätt
  • 8 timmars sömn per natt i ett mörkt och svalt sovrum gör att du snabbare går ned i vikt
  • Ta trapporna och gå eller cykla till och från dina möten 
  • Drick mycket vatten varje dag inkl. ett stort glas till varje måltid 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Brukar du skippa frukosten?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: